הפרעות בתקשורת הוא תחום העוסק בתהליכים תקינים ובלתי תקינים של שפה, דיבור, שמיעה ותקשורת. אנשי מקצוע בתחום עוסקים באבחון ושיקום ילדים ומבוגרים הסובלים מליקויים שונים, כגון בעיות בהתפתחות שפה ודיבור, חירשות ואובדן שמיעה, ליקויי דיבור ותקשורת הנובעים מקשיי שמיעה או פגיעות במערכת העצבים, גמגום,..
הפרעות בתקשורת הוא תחום העוסק בתהליכים תקינים ובלתי תקינים של שפה, דיבור, שמיעה ותקשורת. אנשי מקצוע בתחום עוסקים באבחון ושיקום ילדים ומבוגרים הסובלים מליקויים שונים, כגון בעיות בהתפתחות שפה ודיבור, חירשות ואובדן שמיעה, ליקויי דיבור ותקשורת הנובעים מקשיי שמיעה או פגיעות במערכת העצבים, גמגום, צרידות, קשיי היגוי, לקויות קריאה וכתיבה ועוד.
בנוסף להיבט הקליני עוסקים אנשי המקצוע בתחום במחקר והוראה במדעי השפה, הדיבור והשמיעה, תוך דגש על הבנת תהליכים תקינים ובלתי תקינים ופיתוח טכנולוגיה ושיטות עבודה למטרות אבחון, שיקום ומניעת הפרעות בתקשורת.
תרומתו המכריעה של התחום למדעי המוח וההתנהגות אינה מוטלת בספק ובאה לידי ביטוי בחידושים בתחומי הרפואה, השיקום והטכנולוגיה, כגון פיתוח עזרי שמיעה ואמצעי תקשורת חלופיים לאנשים מוגבלים, פיתוח תוכנות לומדה לילדים ומבוגרים הסובלים מלקויות בהתפתחות שפה, דיסלקציה או גמגום, פיתוח שיטות אלקטרו-פיזיולוגיות משולבות בגירויים אקוסטיים של הדיבור להערכת תפקוד מערכת העצבים, ופיתוח מחשבים המאפשרים כתיבת טקסטים והפעלת מערכות אלקטרו-מכניות על ידי דיבור ישיר.
כיום קיימים ברחבי העולם מאות חוגים ללימודי תחום ההפרעות בתקשורת, וההכרה בחשיבות עיסוק זה הולכת וגוברת. הארגון האמריקאי לדיבור, שפה ושמיעה (ASHA) דיווח, שהמקצוע הפרעות בתקשורת דורג במקום ה– 11 ברשימת חמישים המקצועות המבוקשים ביותר בארה"ב. גם בארץ יש ביקוש רב למקצוע, הן משום חשיבותו בהתפתחות ושיקום האדם והן משום היותו מגוון, רב-תחומי, אתגרי ומעניין
לילך פ. על תואר ראשון לימודי הפרעות בתקשורת אוניברסיטת חיפה (29/08/2011)
סטודנט שנה שלישית
מדוע בחרתי במסלול זה
רציתי ללמוד משהו שמשלב גם לימודים טכניים/ריאליים יותר שקשורים לגוף וגם נושאים פסיכולוגיים יותר הקשורים לנפש.
האם המסלול עמד בציפיות
המסלול ממש ענה על הציפיות שרציתי מתואר. מעניין, מקצועי, משלב הרבה תחומים.
מה רמת הלימודים
הרמה גבוהה, תקופות מבחנים עמוסות מאוד, עבודות ברמה גבוהה.
העצה הכי טובה למתעניינים במסלול
זה המקצוע הכי טוב שאני יכולה להמליץ עליו!! באמת, מגוון מקצועי, מעניין מהרגע הראשון. אנילא בטוחה שחיפה זה המקום הנכון לאנשים מאוד חברתיים שאוהבים להכיר אנשים חדשים.
דורית נ. על תואר ראשון לימודי הפרעות בתקשורת אוניברסיטת חיפה (16/07/2011)
סטודנט שנה ראשונה
מדוע בחרתי במסלול זה
כדי לטפל באחרים ולעבוד עם ילדים.
אולי להמשיך עסק משפחתי
האם המסלול עמד בציפיות
הקורסים מאוד חופפים והיו כמה קורסים חסרי תוכן שלא חשובים לתואר בכלל. התנהלות החוג לא תואמת את ה"שם היוקרתי" שלו ולא אחראית כלל.
מה רמת הלימודים
היו 2 מתרגלים. אחד גרוע מאוד ואחד מעולה. מבחינת כמות הסטודנטים, כל הקורסים שלנו (ךמעט 1) הם רק של הכיתה שלנו. אנחנו 54 ובד"כ בכל שיעור אנחנו עד 50 איש.
העצה הכי טובה למתעניינים במסלול
צריכים להבין שהעבודה בסוף היא לא רק טיפולי דיבור אלא גם התאמת מכשירי שמיעה. צריך להסתכל על הסיליבוס ולראות שבאמת מתחברים לרב הקורסים.
דן ק. על תואר ראשון לימודי הפרעות בתקשורת אוניברסיטת חיפה (05/07/2011)
סטודנט שנה שלישית
מדוע בחרתי במסלול זה
אני מתחבר מאוד לפן הטיפולי ובנוסף מתעניין גם בתחום של קוגניציה ותפיסה. אחרי התלבטות בחרתי בחוג על פני לימודי ריפוי בעיסוק.
האם המסלול עמד בציפיות
אני מרוצה מאוד על הבחירה בחוג וממליץ עליו מאוד לכל מי ששואל. גם מדובר בתחום שמעניין אותי וגם מדובר בתחום עיסוק שאני נהנה בו. אני מודה שאני מתקשה לעמוד בקצב מכיוון שהלימודים מאוד אינטנסיביים, אבל אני עדיין מאוד מרוצה.
מה רמת הלימודים
על אף רמתם הגבוהה של המתרגלים הם מעטים מאוד עקב קיצוצים. כמו כן, עקב האינטנסיביות שבלימודים מרבית הקורסים מתנהלים בנוכחות כמעט ריקה. עם זאת אני רוצה לציין לטובה את פרויקט ההתנסויות הקליניות שנעשה בצורה מקצועית מאוד ומכין היטב לקראת שנות התעסוקה.
העצה הכי טובה למתעניינים במסלול
ודאו עם עצמכם שאתם מתאימים לתחום טיפולי, במיוחד לנוכח שכר שאינו גבוה במיוחד. מכיוון שהלימודים הם אינטנסיביים מאוד התכוננו לעובדה שתתקשו לעבוד במהלך הלימודים.
איילת ל. על תואר ראשון לימודי הפרעות בתקשורת אוניברסיטת חיפה (03/07/2011)
סטודנט שנה שלישית
מדוע בחרתי במסלול זה
כששמעתי על המקצוע מאוד התחברתי אליו והרגשתי שהוא מגוון, מעניין ומשלב מספר תחומים שאני אוהבת (עבודה עם אנשים, קצת היבטים ריגשיים ופסיכולוגיים וכד').
האם המסלול עמד בציפיות
המסלול שילב הן ידע תיאורטי והן התנסות פרקטית. הרגשתי שההתנסות המעשית הינה מגוונת ומאפשרת לנגוע באספקטים שונים של המקצוע. עם זאת, התקבלו ביקורות ממוסדים שונים אליהם הגענו כקבוצה (ולא כפריטים) על איכות הידע המקצועי. אומנם ניתנת לנו אפשרות רבה להתנסות ולחוות, אך לעיתים הנגיעה התיאורטית בתחומים שונים הינה שטחית יחסית, גם בעקבות הדחיסות של המסלול (פריסתו לאורך 3 וחצי שנים בלבד כנגד הכנסת תכנים רבים)
מה רמת הלימודים
אין מספיק שיעורי עזר/תרגול, אך במקצועות שכן יש- רמת המתרגלים הינה גבוהה. ניכר כי רמת הלימודים הינה גבוהה, יש יחס מתקבל של מספר סטודנטים על מרצה, ישנן הפסקות מספיקות וכיתות לימוד קבועות, מאובזרות ונוחות.
העצה הכי טובה למתעניינים במסלול
מסלול מאוד מאוד מגוון, מעניין ומרתק. מאפשר עבודה עם כל שכבות הגילאים בתחומים שונים (שפה, דיבור, תקשורת ושמיעה). כל תחום הוא עולם ומלואו וישנן אופציות אדירות להמשך לימודים וצבירת ידע וניסיון והעמקה בכל נושא.
ליבי ו. על תואר ראשון לימודי הפרעות בתקשורת אוניברסיטת חיפה (29/06/2011)
סטודנט שנה שלישית
מדוע בחרתי במסלול זה
התחום עניין אותי מאוד ומהיכרותי עם עבודת קלינאי תקשורת, ראיתי את עצמי בעבודה זו
האם המסלול עמד בציפיות
הלימודים מאוד מכווני אודיולוגיה ופחות מכווני שפה. אני גם חושבת שחסר הרבה ידע פסיכולוגי ותיאורטי נוסף. התייחסות החוג אל הסטודנטים אינה מכבדת ויש הרגשה של השתעבדות מוחלטת- מבחינת שעות הלימודים, ימי ההתנסויות וכו
מה רמת הלימודים
בשל הדרישה המגוכחת לנוכחות מלאה (זה תיכון או אוניברסיטה?!) לרוב יש נוכחות גבוהה. רמת הלימודים גבוהה. לעיתים נדמה לא פרופורציונאלית...
העצה הכי טובה למתעניינים במסלול
כסף מההורים כי קשה לעבוד במהלך התואר, והבנה שהחיים הפרטיים הולכים להצטמצם עד מאוד.