יעדי התכנית
1. התכנית מיועדת להכשיר קלינאי תקשורת בתחומי השמיעה השפה והדיבור. דגש מיוחד יינתן לתחומי השפה והדיבור בקרב אוכלוסיות מיוחדות כגון ילדים עם בעיות בתחומי האוטיזם, לקויות למידה וכיו"ב. מטרת התוכנית היא להקנות ידע תיאורטי נרחב ולספק כלים מעשיים שיאפשרו לתלמיד להתמודד בבוא היום..
יעדי התכנית
1. התכנית מיועדת להכשיר קלינאי תקשורת בתחומי השמיעה השפה והדיבור. דגש מיוחד יינתן לתחומי השפה והדיבור בקרב אוכלוסיות מיוחדות כגון ילדים עם בעיות בתחומי האוטיזם, לקויות למידה וכיו"ב. מטרת התוכנית היא להקנות ידע תיאורטי נרחב ולספק כלים מעשיים שיאפשרו לתלמיד להתמודד בבוא היום עם מגוון של ליקויים בתחום. התוכנית שמה לה למטרה לעצב קלינאי בעל ידע וכישורים מגוונים. קלינאי התקשורת יוכל בבוא היום להוות איש טיפול מוביל בצוות רב מקצועי שיעסוק בתכנון ופיקוח של תוכנית טיפולית מקיפה עבור ילדים בעלי ליקויים מורכבים (לדוגמא: אוטיזם).
בנוסף יילמדו נושאים שיספקו כלים כלליים למקצוע טיפולי ויעזרו בבניית מטפל רגיש ומתחשב.
2. לספק לתלמידים ידע מחקרי נרחב שיאפשר לתלמידים המעוניינים להמשיך ולהשתלם לתארים מתקדמים בנושאים הקשורים להפרעות בתקשורת.
תוכנית הלימודים
תכנית הלימודים מתפרסת על פני 7 סמסטרים (שלוש וחצי שנות לימוד) וכוללת הרצאות תרגילים וסדנאות ,תצפיות והתנסות קלינית (בנוסף לחובות המורשת/אנגלית/הבעה החלים על כל סטודנט הלומד במרכז האוניברסיטאי ). המחלקה שומרת לעצמה את הזכות לעשות שינויים בתכנית הלימוד.
התכנית מבוססת על שלושה מרכיבים עיקריים:
מדעי יסוד - מדעי הרפואה,מדעי ההתנהגות,יסודות במחקר ומדעים נלווים.
שפה ודיבור - ההתפתחות ה נורמאלית וההתפתחות הפתולוגית.
מדעי השמיעה - שמיעה,ליקויי שמיעה.
בנוסף לזאת יילמדו מקצועות טיפוליים נלווים (כגון שפת סימנים ישראלית,שילוב אומנויות בטיפול).
בתחומי הידע שיילמדו קיימת התייחסות למבנה,תפקוד והתפתחות תקינים של מערכות הקשורות לתקשורת האנושית ולמצבים פתולוגים וכשלון ברכישת המיומנויות התקשורתיות.
התנסות קלינית
ההתנסות הקלינית והתצפיות שלובים בתוכנית הלימודים ומתפרסים על פני שלוש שנים ומחצה. ההתנסות הקלינית תתבצע במרכזי לימוד וטיפול מסוגים שונים לפי הפירוט הבא:
בשנה הראשונה - תצפיות בגנים ובבתי ספר רגילים ושל החינוך המיוחד ובמכוני שמיעה.
בשנה השנייה - תצפיות במכונים אודיולוגיים, במרפאות להפרעות שפה ודיבור, במכונים להתפתחות הילד ובמוסדות שיקום. בנוסף יתנסו הסטודנטים בביצוע של בדיקות שמיעה דמה תוך שימוש בתוכנות מחשב המדמות ליקויי שמיעה מגוונים.
בשנה השלישית והרביעית – עבודה מעשית תחת פיקוח, במכונים ומוסדות מסוגים שונים העוסקים בתחומי האבחון והשיקום של שמיעה, תקשורת, שפה ודיבור באוכלוסיות מגוונות
כל הביקורות באתר הן של סטודנטים ובוגרים אמיתיים המזוהים
עם ת.ז, שם אמיתי ועברו תהליך אימות - זה הערך החשוב לנו ביותר באתר
ביקורות של סטודנטים (8)
רעות על תואר ראשון לימודי הפרעות בתקשורת אוניברסיטת אריאל (05/12/2011)
סטודנט שנה שלישית
מדוע בחרתי במסלול זה
הלימודים והעבודה בתחום מאוד מעניינים, עבודה עם אוכלוסיות שונות על נושאים מגוונים, אפשרות הבחירה היא גדולה, מקצוע טיפולי ומאפשר להתפרנס בכבוד בסופו של דבר.
האם המסלול עמד בציפיות
הלימודים מאוד מעניינים והעבודה בתחום נראית לי מהנה ע"פ ההתנסות שלי בפרקטיקום
הודיה ד. על תואר ראשון לימודי הפרעות בתקשורת אוניברסיטת אריאל (19/06/2011)
סטודנט שנה שלישית
מדוע בחרתי במסלול זה
עבדתי שנתיים בתחום החינוך המיוחד וידעתי שאני רוצה להמשיך לעבוד עם האוכלוסייה וחיבתי לתחומי הטיפול והרפואה הביאה אותי למקצוע פרא-רפואי. בסופו של דבר החלטתי שהאוכלוסיה שהכי מושכת אותי היא הרצף האוטיסטי, כך שקלינאות תקשורת הוא המקצוע המתבקש.
האם המסלול עמד בציפיות
בארץ לימודי קלינאות תקשורת כוללים גם את הפן השפתי-תקשורתי וגם את הפן האודיולוגי (בדיקות שמיעה) (לעומת בארה"ב, למשל, שם בוחרים מראש תחום התמחות). בתור אחת שידעה מראש שהכיוון שלה הוא עבודה שפתית-תקשורתית, המעמסה שנוצרה מלימוד שני נושאים שאחד מהם לא ממש מעניין אותי דיי מבאסת.
מה רמת הלימודים
כיתה של 40 סטודנטים באופן קבוע, המערכת קבועה מראש ולא ניתנת לשינוי אישי. ברוב הקורסים הרמה גבוהה והדרישה עולה עם כל סמסטר שעובר. בתור כיתה המורכבת כמעט ורק מבנות, רמת הלחץ וההיסטריה בכיתה גואה לעתים ואז הרמה יורדת באופן דרסטי, כיוון שהבנות גוררות את המר
העצה הכי טובה למתעניינים במסלול
לדעת למה נכנסים ושזו התשוקה שלך, אחרת זו סתם קריעה של שלוש וחצי שנים וחבל, זו עבודה קשה.