בבסיס התוכנית החיבור הנדרש בין יצירת ידע כמאפיין אוניברסיטת מחקר ויישומי ידע כמתחייב מאוניברסיטה בעלת מודעות חברתית. התוכנית מתבססת הן על הידע שהצטבר בקהילה הבינלאומית של חוקרי התפתחות הילד והן על התרומה למחקר וליישום שהתפתחו במרכז לחקר התפתחות הילד באוניברסיטת חיפה. מזה שנים משמש המרכז לחקר..
בבסיס התוכנית החיבור הנדרש בין יצירת ידע כמאפיין אוניברסיטת מחקר ויישומי ידע כמתחייב מאוניברסיטה בעלת מודעות חברתית. התוכנית מתבססת הן על הידע שהצטבר בקהילה הבינלאומית של חוקרי התפתחות הילד והן על התרומה למחקר וליישום שהתפתחו במרכז לחקר התפתחות הילד באוניברסיטת חיפה. מזה שנים משמש המרכז לחקר התפתחות הילד באוניברסיטת חיפה מוקד מדעי בינלאומי בתחומים רבים הקשורים להתפתחותם ורווחתם של ילדים ונוער.
המרכז לחקר התפתחות הילד יצר וצבר ידע משמעותי בארץ ובעולם ]ראו בהמשך[ ומוכר במיוחד במומחיותו בחקר נושאים הקשורים להתפתחות רגשית-חברתית של ילדים ויחסי הורים- ילדים בהקשרים חברתיים ותרבותיים שונים.
תכנית זו היא הבלעדית בישראל שמלמדת את תחום התפתחות הילד בהיבט היישומי ומעניקה בו תואר מוסמך. קיימות שתי תוכניות, האחת באוניברסיטת בן-גוריון והשנייה באוניברסיטת חיפה במסגרת החוגים לפסיכולוגיה. תוכניות אלה אמנם יוקרתיות ומבוקשות אולם מגבלותיהן בכך שההכשרה הינה לפסיכולוגים בלבד ועל כן הן אינן נגישות לבעלי מקצוע אחרים העוסקים בילדים. כדי לתת מענה לבעלי מקצוע, החסרים רקע בפסיכולוגיה, נוצרות מעת לעת תוכניות למשל הכשרתם של פקידי סעד לעבודה עם ילדים. מעצם טבען, תוכניות אלה נותנות מענה חלקי ואין הן מעניקות תואר אקדמי. קיימת גם מסגרת נוספת, "תוכנית שוורץ" ללימודי מ העברית אך היא מתמקדת בעיקר במסגרות חינוכיות בגיל הרך. מסגרות טיפול לילדים צעיריםad-hoc באמצעות מסגרות ממשלתיות, כמו”א בגיל הרך באוניברסיטה