התכנית לתואר שני המוצגת להלן מכשירה את הלומדים לקראת כיוונים חדשים בהוראת מתמטיקה בהם מושם דגש על התמקצעות מורים, על למידת מתמטיקה המבוססת על ממצאי מחקר, וכן על פיתוח כישורים לפתרון בעיות, גישות של חקר, פיתוח תובנה מתמטית, פיתוח החשיבה החזותית והמרחבית, עיסוק בחקר נתונים ושילוב מחשב בהוראת המקצוע...
התכנית לתואר שני המוצגת להלן מכשירה את הלומדים לקראת כיוונים חדשים בהוראת מתמטיקה בהם מושם דגש על התמקצעות מורים, על למידת מתמטיקה המבוססת על ממצאי מחקר, וכן על פיתוח כישורים לפתרון בעיות, גישות של חקר, פיתוח תובנה מתמטית, פיתוח החשיבה החזותית והמרחבית, עיסוק בחקר נתונים ושילוב מחשב בהוראת המקצוע. ההתפתחות הטכנולוגית והזמינות של מחשבונים ומחשבים ובמקביל התמקצעות המורים, מאפשרים להתמקד כבר בבית הספר היסודי בפיתוח חשיבה מתמטית בצד העיסוק במיומנויות חישוב. לפיכך, יש צורך ללמד את המורים ולעודדם לשלב את השימוש במחשב בהוראת המתמטיקה בכל שלבי הלימוד ובמגוון אופנים. כדי להשיג מטרות אלה נוצר צורך בתכנית לימוד אקדמית רחבה ומעמיקה, ברמת תואר שני במתמטיקה לבית הספר היסודי, שתקדם את מורי המתמטיקה ותצמיח סגל אקדמי בכיר ומקצועי, מיומן להובלת השינויים הרצויים אשר ישכיל להתמודד עם אתגרים אלו.
התכנית מתעתדת לתת מענה אקדמי לצורך זה. התכנית מתמקדת בהוראת מתמטיקה בבית הספר היסודי. התכנית מיועדת למורים בעלי תואר ראשון בחינוך מתמטי או במתמטיקה בעלי תעודת הוראה, המעוניינים להרחיב את השכלתם ולהפוך למובילים בתחום החינוך המתמטי בבתי הספר היסודיים. התכנית מעמיקה הן את הידע המתמטי והן את הידע הפדגוגי-מתמטי של המורים. בתכנית קיימת התייחסות למקומו החשוב של המחשב ולהקשריו בהוראה. בנוסף לכך, המורים, תלמידי התכנית, נחשפים למחקרים עדכניים בתחום החינוך המתמטי בבתי הספר היסודיים. מחקרים אלו עוסקים בהבנת הגורמים הקוגניטיביים, הרגשיים וההתפתחותיים המעורבים בהתפתחות החשיבה המתמטית, התפתחות המוטיבציה ללמידת המקצוע והקשיים בלימוד מתמטיקה המתעוררים אצל תלמידי בית הספר היסודי. תחום החינוך המתמטי הוא תחום מחקר חדש יחסית, וחשוב שהמורים יכירו ויעזרו בממצאיו על מנת לבסס ולשפר את הוראת מקצוע המתמטיקה לאוכלוסיה כולה.
יעדי התכנית
יעדי תכנית הלימודים לתואר שני בחינוך מתמטי לבית הספר היסודי הם:
א. במתמטיקה למורי ביה"ס היסודי:
העמקת ההשכלה המתמטית של המורים בבית הספר היסודי.
במסגרת התכנית הסטודנט-מורה שהוכשר להוראת מתמטיקה במסגרת התואר הראשון, מעמיק את הידע המתמטי ולומד תכנים מתמטיים החדשים לו ברמה גבוהה.
הרחבת הידע בתכנים הקשורים למחשב וזיקתם למתמטיקה, והידע במגוון דרכים לשילוב המחשב בהוראה בבית הספר היסודי.
ב. בחינוך מתמטי:
הרחבת הידע המחקרי בחינוך מתמטי תוך היכרות עם מחקרים עדכניים הנמצאים כיום במוקד המחקר בחינוך מתמטי בעולם. הסטודנטים לומדים לערוך מחקרים בהם בא לידי ביטוי הידע שנרכש בתכנית ונסיונם בהוראה.
העמקת ההשכלה הפדגוגית בחינוך מתמטי בנושאים הקשורים בתהליכי הוראה, תהליכי למידה והנחיית מורים, תוך הדגשת גישות פסיכולוגיות-דידקטיות ללמידת מתמטיקה ולהוראתה. מודגשים היבטים אפקטיביים-ריגושיים ודרכי התמודדות עם אוכלוסיות מגוונות וכיתות הטרוגניות.
פיתוח ידע מקצועי בנושא חשיבה מתמטית והכרת סגנונות חשיבה וסוגי חשיבה שונים המאפיינים את מקצוע המתמטיקה ואת העוסקים בו.
העמקת הידע לגבי היבטים קוגניטיביים והתפתחותיים של ילדים. בתכנית מושם דגש על התפתחות קוגניטיבית של ילדים בזיקה למקצוע המתמטיקה תוך היכרות עם דרכי חשיבתם והתבססות על ידע זה בהוראה.
ג. בחינוך ומתודולוגיה:
הרחבת ההשכלה החינוכית.
הרחבת הידע בתחומי ההערכה והמתודולוגיה המחקרית