"למה בחרתי: הרצון להשפיע
הציפיות: לא כל הקורסים ענו על הציפיות
רמת לימודים: באופן יחסי ענה על הציפיות
טיפ כללי: להתייחס ברצינות לדרישות הקורסים ובעיקר לעבור על כל הביבליוגרפיה המומלצת.
למצוא מנחה ראוי, בעל ידע ובעיקר "בן-אדם""
"למה בחרתי: לאחר שעשיתי הסבה לאקדמיים בסמינר הקיבוצים, ולימדתי שנה בחטיבת ביניים באזור, החלטתי להתקדם ולעשות תואר שני בהוראת המתמטיקה על מנת להשתלב באקדמיה. ואכן בעקבות התואר השני נפתחה לי דלת במכללה האקדמית של תל אביב יפו, ומאז אני מלמדת במכללה
הציפיות: בבואי ללמוד במסלול לתואר שני בהוראת המתמטיקה, קיוויתי לרכוש ידע בתחום הדעת כמו גם ידע פדגוגי דידקטי, ואכן כך היה
רמת לימודים: בסך הכל התואר הקנה לי את הכלים הדרושים כדי ללמד במקום שאני נמצאת בו היום, ועל כך אני מודה
טיפ כללי: למי שאוהב אתתחום החינוך המתמטי, זה המקום והזמן להרשם!!!"
""
""
""
"למה בחרתי: בתואר השני לחינוך יש מספר התמחויות, בניגוד למופיע באתר זה נכון לרגע מילוי השאלון. ההתמחות שלי היא במסלול למידה והוראה, המשלב לימודי קוגניציה וטכנולוגיות חינוכיות. המסלול נראה לי מאוד מתאים למה שרציתי ללמוד כבר זמן רב, ולכן בחרתי בו.
הציפיות: המסלול עונה לציפיותיי משום היותו בעל תמהיל ייחודי של קורסים רלוונטיים ומגוון תחומי בחירה.
רמת לימודים: כאמור, אני עוד לא מכירה את הנתון הזה עבור תלמידי תואר שני, אבל בתואר הראשון שלי שעשיתי באותו המוסד בתחום חינוך, ניכרו כל בעיותיה של ההשכלה הגבוהה שנובעות מחוסר תקצוב, אבל יחד עם זאת אני כסטודנטית מאוד אסרטיבית ויוזמת זכיתי לכמות אדירה של הפניות קריאה (מי
טיפ כללי: תחשבו האם אתם אוהבים את העבודה. אם כן - הכל יהיה טוב, אם לא - תבחרו משהו אחר, הוא עשוי להתגלות כטוב באותה מידה לפחות."
"למה בחרתי: כי רציתי מקצוע (ייעוץ חינוכי), ידעתי שהמקצוע הזה משקף את היכולות, ערכים והאופי שלי.
הציפיות: אמנם אין כזה דבר מושלם, אבל המסלול בהחלט מעניין, למדתי המון דברים חדשים-גם בתיאוריה וגם בפרקטיקה.
רמת לימודים: יש שיעורי חובה, אליהם כל הקבוצה האורגנית מגיעה. לשיעורי רשות-כל אחד לפי ראות עינו. באופן כללי ניתן להגיד שהסטודנטים מחויבים לשיעורים
טיפ כללי: שיביאו את עצמם ויבואו עם ראש פתוח ואנרגיות להשקיע הרבה"
""
"למה בחרתי: כי אני פסנתרנית. כשסיימתי את התיכון לאחר שעשיתי בגרות בביצוע פסנתר, החלטתי שזה חייב להיות הכיוון המקצועי שלי גם. את התואר השני המשכתי באקדמיה בירושלים, והשנה אתחיל לימודי דוקטורט בניו יורק.
הציפיות: כן, אפשר לומר. בהתחלה לא הבנתי איך תואר כזה צריך לקחת 4 שנים, אבל מסתבר שבדיעבד זה היה ברור שלא היה סיכוי לחלוקה שונה. הקוריקולום הלימודי חשף אותי לרפרטואר אדיר של יצירות ואף שיפר את יכולות הנגינה הטכניות שלי.
רמת לימודים: די דומה לנימוק תשובתי הקודמת.
טיפ כללי: לדעת מה אתה רוצה מהאקדמיה. לדעת לבחור גם את המורה הנכון עבורך, וזה מתוך היכרותך את עצמך ואת מגבלותיך הטכניות בנגינתך, על מנת לדעת מי יוכל לשפר מגבלות אלו ולעבוד איתך על המקומות הקשים."
"למה בחרתי: כי אני מורה כבר 12 שנים ומעוניינת להתקדם בעבודה שלי, כולי תקווה לקבל תפקיד טוב, אולי מנהלת בית ספר
הציפיות: מסלול: ניהול וארגון מערכות חינוך
רמת לימודים: עדין לא התחלתי ללמוד אבל סיפרו לי שהכל מעולה בלימודי תואר שני
טיפ כללי: זה מסלול איכותי שפותח בפני הבוגרים הזדמנות לפרוץ דרך ולהתקדם בעבודה בתחומי הניהול"
""
אוריינות חזותית היא, היכולת להבין ולהשתמש בדימויים חזותיים, כולל היכולת לחשוב, ללמוד ולהתבטא באמצעות דימויים חזותיים. המושג נטבע, התגבש לכדי גישה והתמסד לכדי תחום דעת על-ידי אנשי חינוך בשנות השישים בארצות הברית. הם ביססו את ההכרה בכוחה של האוריינות החזותית לפתח אצל הלומדים את יכולת החשיבה ואת..
שנים לפחות,המבקשים להרחיב את ידיעותיהם במסגרת תואר שני בהוראה ובלמידה. מטרת הלימודים היא הרחבת תחומי הידע האקדמי והמקצועי של לומדים בעלי ידע מקצועי צבור בתחומים הרלוונטיים להם ולעבודתם. התכנית מציעה ללומדים נקודת מפגש בין הספרות המקצועית העדכנית בחקר ההוראה והלמידה לבין הנעשה בתחומים אלו בשדה..
הוראת המדעים והטכנולוגיה היא דיסציפלינה החוקרת תהליכי למידה והוראה. במסגרת הלימודים מושם הדגש על שילוב בין תיאוריה למעשה, בין המחקר לבין יישומו בשדה. מטרת התוכנית היא להקנות ללומד הסתכלות כוללת ומעמיקה על תהליכי ההוראה והלמידה בכיתה, ולתת לו כלים לפתח תהליכים אלו במערכת החינוך. התוכנית מעניקה..
תכנית הלימודים המוצעת כוללת עיון ולימוד של ז'אנרים שונים של ספרות המקרא (הסיפור, החוק הנבואה ועוד). במוקד התכנית נמצאים נושאים ייחודיים, כגון ארכיאולוגיה, גיאוגרפיה וריאליה של ארץ ישראל ושכונותיה, וכן מושם בה דגש על פרשנות יהודית ועל המסרים הערכיים העולים מעיון בתנ"ך ובמפרשיו.
מטרתה של התכנית להקנות ידע תיאורטי ומעשי בנושאים הקשורים ללמידה ולהוראת שפות בבית-הספר, כגון: שפה ותרבות, רכישת שפה, סוגיות במתודולוגיה, עיצוב תכנית לימוד ועוד. התכנית מכוונת לפיתוח מומחים להוראת שפות אשר ימשיכו את מסלולם הפרופסיונאלי כמורים, כרכזי מקצוע, כמפקחים, כמעצבי תכניות לימודים או כמדריכי..
במגמה שתי תכניות לתואר שני ותכנית לתעודת הוראה: היסטוריה ופילוסופיה של החינוך, היסטוריה ופילוסופיה של החינוך עם התמחות בהוראת ההיסטוריה, ותכנית לתעודת הוראה בהיסטוריה. לתשומת לבכם: בעלי תעודת הוראה בהיסטוריה או כאלה הלומדים לקראת תעודת הוראה בהיסטוריה באוניברסיטת תל-אביב, יכולים להירשם לתכנית..
התוכנית המוצעת מקנה ידע אקדמי מתקדם, מיומנויות, כישורים מקצועיים והתמחות בתכנון ובפיתוח תכניות לימודים ובשילוב של טכנולוגיות במגוון מערכות למידה, והיא מכוונת להעמקת ההבנה והתובנה של העוסקים בהוראה, בלמידה ובתכנון של לימודים. התוכנית מיועדת למורים, למנהלים ולממלאי תפקידים אחרים במערכת החינוך..
מערכת החינוך במאה ה-21 מציבה מגוון של אתגרים המשלבים סוגיות מגדריות עם תאוריות חינוכיות ועם המעשה החינוכי במגוון תחומים. התכנית לחינוך ומגדר פונה לתלמידים המעוניינים לרכוש הבנה מעמיקה במגוון התחומים שבהם באות לידי ביטוי סוגיות מגדריות בזירה החינוכית: פסיכולוגיה, סוציולוגיה, קוגניציה, למידה והוראה,..
התכנית מבוססת על הגדרה רחבה של תחום החינוך לאמנות שבה הדמויות הפעילות הן המורה לאמנות, האוצר, האמן ומבקר האמנות. הם אילו המשפעים על הגדרת האמנות, על השיח אודותיה ועל סוגיות כגון תפקידיה החברתיים של האמנות או מקומה בקהילה. תכנית הלימודים בוחנת את מגוון הפעילויות הללו, את הפרקטיקות השונות המופעלות..
הלימודים באים לתת מענה למורים בפועל המבקשים להרחיב את השכלתם והתפתחותם כדי לאפשר את קידומם המקצועי והתפתחותם האקדמית בתחומי החינוך הלשוני והדיסציפלינארי בהם הם עוסקים. והם יהוו מסגרת אינטגרטיבית לחינוך לשוני-תרבותי, המדגישה את הצדדים המשותפים שבהוראת שתי השפות. חינוכו הלשוני הכללי של הסטודנט..
התכנית לתואר שני המוצגת להלן מכשירה את הלומדים לקראת כיוונים חדשים בהוראת מתמטיקה בהם מושם דגש על התמקצעות מורים, על למידת מתמטיקה המבוססת על ממצאי מחקר, וכן על פיתוח כישורים לפתרון בעיות, גישות של חקר, פיתוח תובנה מתמטית, פיתוח החשיבה החזותית והמרחבית, עיסוק בחקר נתונים ושילוב מחשב בהוראת המקצוע...
התכנית “חינוך סביבתי” עונה על הדרישה הקיימת היום לפיתוח גישה רחבה וכוללת להתמודדות עם בעיות יסוד בנושאי הסביבה. התכנית קושרת סוגיות סביבתיות עם נושאים מתוך דיסציפלינות במדעי החיים והטבע, מדעי האדמה, מדעי החברה וההתנהגות ומדעי החינוך. כל אלה - מתוך אוריינטציה חינוכית וחברתית ומתוך מגמה..
התכנית לתואר מוסמך בחינוך רב-תחומי במדעי הרוח מסתמכת על מבני הדעת של דיסציפלינות מדעי הרוח הנלמדות בבתי ספר, מעצימה ומעשירה אותן באמצעות לימוד מעמיק ורב-צדדי מחד גיסא, וממזגת ידע מדיסציפלינות שונות ומזהה קווים משיקים ביניהן מאידך גיסא. בד בבד התכנית מתמקדת בהקניית דרכי הוראה רב-תחומית של תכנים..
טכנולוגיה בחינוך הינה דיסציפלינה אקדמית, העוסקת בתרגום ידע תיאורטי של תהליכי הוראה ולמידה, למודלים ולאסטרטגיות המעצבים תהליכים אלה במערכות חינוך והדרכה בסביבות עתירות מידע וטכנולוגיה. טכנולוגיה בחינוך מציעה דרכים שיטתיות של עיצוב, פיתוח והערכה של התהליך הכולל של הוראה ולמידה בסביבות טכנולוגיות, על..
ההתמחות לתואר שני בטכנולוגיה ולמידה הינה תכנית רב-תחומית המיועדת להקנות ידע עיוני ומחקרי על אודות המפגש בין טכנולוגיות ידע ותהליכי חשיבה, למידה והוראה. התכנית תחשוף את הסטודנטים למחקר וליישום העדכניים בשלושה תחומים: היבטים טכנולוגיים של מערכות למידה מתקדמות; תהליכים קוגניטיביים ומדעי הלמידה; יישומי..
ההוראה היא מקצוע מורכב הנראה לכאורה פשוט. ההוראה, מעצם מהותה, אינה מקצוע יישומי הנגזר מתיאוריות, אלא זהו סוג של ידע מעשי – דרכי פעולה, הנלמדות תוך התנסות ולמידה של הניסיון. הוראה היא מקצוע התלוי בהקשר האנושי שבתוכו היא פועלת תוך התייחסות אל כלל המאפיינים הערכיים, החברתיים, התרבותיים..
התכנית מתמקדת בסלילת הקשר בין אנשים, יחידים או קבוצות, למידע הנדרש להצלחתם. התכנית בוחנת את התאוריות ואת טכנולוגיות המידע הנדרשות ליצירה, להטמעה, לבניית גישה, לארגון, לניתוח ולשימוש במידע. התכנית מדרבנת את תלמידיה לבחון בצורה ביקורתית את המידע על כל סוגיו ומקורותיו. התכנית שואפת לבנות קשרים..
התכנית לסוציולוגיה של החינוך מעניקה לתלמידיה הכשרה במסגרת תכנית משותפת לחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה והחוג למדיניות ומינהל בחינוך בבית-הספר לחינוך. התכנית מבוססת על תפיסה רב-תחומית המשלבת חקר סוציולוגי של השדה החינוכי וחקר ההיבטים החינוכיים של השדה החברתי. התואר המוענק לבוגרי התכנית משותף לשני..
התכנית לתואר שני בשילוב תלמידים עם ליקויי למידה ועם קשיי התנהגות מיועדת לאנשי חינוך שהתנסו בעבודה חינוכית במסגרות משלבות או במסגרות החינוך המיוחד, במגמה להעמיק ולהרחיב את הידע שלהם על בסיס הידע והניסיון המקצועי שצברו במהלך עבודתם. מטרת התכנית: לטפח דור חדש של מומחים מקצועיים הבאים בשיח עם המחקר..
להכשיר מומחים להוראה ותכנון לימודים אשר ימלאו תפקידים בכירים במסגרות פורמליות ובלתי פורמליות, כגון מרכזי מקצועות, יועצים לתכניות של מורים מאמנים ומורים חונכים, יועצים לפיתוח יוזמות והפעלה של תכניות לימודים חדשות בבתי-הספר, מורי מכללות המתמחים בהכשרת מורים, מדריכים פדגוגיים לבתי ספר ויועצים..
לימודי התואר השני ב"הוראה ולמידה" מיועדים למורים בעלי ניסיון בהוראה במקצועות הלימוד השונים. מטרתם לשדרג את המקצוענות של המורים ולאפשר להם קידום מקצועי בבית הספר ובמערכת החינוך בתפקידי הובלה, ריכוז והדרכה במערכת החינוך.התכנית מתמקדת בפיתוח סביבות למידה חדשניות עתירות תקשורת וטכנולוגיה. היא..
תואר שני בחינוך בא על מנת להעשיר את הידע של בוגרי תואר ראשון וכן להחשף לתחומים ונושאי לימוד חדשים אשר לאחריהם יוכלו להמשיך וללמד את התחום באקדמיה ולהמשיך לדוקטורט או להשתלב במסלולי עבודה מאתגרים יותר ובעלי אחריות רבה יותר.
רקע החוג
לימודי תואר שני בחינוך באים על מנת להעמיק את הידע של אנשי החינוך וההוראה בישראל על מנת לשפר את הבנתם, להרחיב את תחומי התמחותם וכמובן לתרום בתחומי התעסוקה שלהם וזאת מכיוון שבמרבית המקרים תואר שני נוסף גורר אחריו עליה בשכר במקום העבודה, מעבר למשרות בכירות יותר או המשך לימודים באקדמיה.
למי זה מתאים?
לימודי תואר שני בחינוך מתאימים למי שיש ברשותו תואר ראשון ועוסק בתחום ההוראה והחינוך בארץ. זה כולל מורים, מפקחים, מנהלים ואנשי חינוך אשר יוכלו ללמוד לתואר שני באוניברסיטאות ומכללות ומי שברצונו להמשיך ללימודי דוקטורט לאחר התואר השני או אשר מעוניין להתקדם במסגרת עבודתו לתפקיד חשוב יותר, בעל אחריות רבה יותר ושכר גבוה בהתאם ולא רוצה להשאר רק בתחום ההוראה עד לפרישתו לגמלאות.
יתרונות וחסרונות
היתרונות מובנים מאליהם וזאת מכיוון שלימודים לתואר שני מקנים ידע רב יותר וזה אומר הבנה רבה יותר, השכלה גבוהה יותר וכוח להתמודד עם בעיות ואתגרים בצורה יעילה יותר מאשר רק לימודי בסיס. מלבד זאת, בעלי תואר שני לרוב ייזכו לשכר גבוה יותר בעבודתם לאחר הלימודים וכן אפשרויות מעבר לתפקידים נחשקים, חשובים, בעלי עניין ואחראיים יותר ייפתחו בפניהם, משרות אשר לא ניתן להתקבל אליהם בתואר ראשון בלבד.
החסרונות הינם כי לא תמיד תואר שני בחינוך יספיק על מנת לקבל משרה חדשה או נחשקת יותר וכי לעיתים יש גם צורך בוותק, קשרים טובים בעבודה וכדומה. מדובר בלימודים לא תמיד קלים ויחד עם עבודה זו יכולה להיות מעמסה על הלומדים. ישנם קורסים הנלמדים בשעות היום ולכן זה אומר להפסיד ימי עבודה או להשלים חומר מסטודנטים אחרים במידה ואינכם יכולים להגיע לקורסים, יש צורך ביכולת תמרון גבוהה גם להמשיך בעבודתכם וגם הרצון להתקדם לתואר שני.
תחומי הלימוד והמסלולים בתואר שני
בין המסלולים המוצעים בלימודי תואר שני בחינוך ניתן ללמוד לתואר שני בחינוך מיוחד, תואר שני במדעי החינוך, תואר שני בתכנון לימודים והוראה, תואר שני בחינוך – טכנולוגיות מידע ותקשורת, תואר שני בחינוך – מערכות וטכנולוגיות למידה ועוד.
בין הקורסים בלימודים אלו ייחשפו התלמידים להתמחות ומחקר בייעוץ חינוכי, מערכות מידע וטכנולוגיות בחינוך, מחשבת החינוך, חינוך והתפתחות האדם, לקויות למידה, ביבליותרפיה, חינוך גופני, חינוך מיוחד, טיפול באומנויות, סוציולוגיה של החינוך, פיתוח מערכות חינוך, פסיכולוגיה חינוכית, פסיכולוגיה קלינית של הילד ועוד מקצועות ונושאים מעניינים ומגוונים.
מה קורה לאחר לימודי תואר שני בחינוך?
לאחר הלימודים סביר להניח כי יהיה לכם קל יותר להתקדם בעתיד הקרוב או טיפה רחוק יותר לתפקיד נחשק יותר, בעל אחריות ושכר גבוהים יותר. לכן, תוכלו להתקדם ממורים עד לניהול בתי-ספר, תפקידים במשרד החינוך כמו הערכה של תכני לימוד וסילבוסים, לשמש כיועצים חינוכיים או אפילו להיות מועסקים כמטפלים במערכות החינוך המיוחד.
בנוגע לשכר, גם פה אם תחליטו להתקדם לתפקיד חשוב יותר בעל יותר סמכויות ואחריות, אזי סביר להניח כי גם השכר שלכם יגדל בהתאם וגם פה הכל תלוי בתפקיד עצמו. מורה בעל תואר שני ובעל ניסיון וותק יכול לעלות למשכורת של כ-10,000-9,000 ש"ח בחודש, מנהל בית-ספר יכול לקבל שכר שבין 20,000-14,000 ש"ח בחודש, עבודה במשרדי חינוך וממשלה מלווה בתנאים מצויינים גם כן ומשכורות גבוהות וכך ככל שהתפקיד חשוב וכולל יותר כך גם השכר גבוה יותר ותואר שני בהחלט פותח אפשרויות תעסוקה נרחבות הרבה יותר מאשר רק חינוך והוראה.