במסלול הגיל הרך לומדים להכיר את עולמם המרתק של ילדים בגיל הרך ובגיל הגן מתוך הקשבה והתבוננות. לומדים כיצד ניתן ללוות את הילדים בדרך המיוחדת שבה הם פוגשים את העולם הפיסי ואת העולם החברתי-תרבותי וכיצד לאפשר לילדים רכישה של מושגים ומיומנויות בתחומי הדעת השונים בתוך הקשרי החיים המשמעותיים להם.
תהליך..
במסלול הגיל הרך לומדים להכיר את עולמם המרתק של ילדים בגיל הרך ובגיל הגן מתוך הקשבה והתבוננות. לומדים כיצד ניתן ללוות את הילדים בדרך המיוחדת שבה הם פוגשים את העולם הפיסי ואת העולם החברתי-תרבותי וכיצד לאפשר לילדים רכישה של מושגים ומיומנויות בתחומי הדעת השונים בתוך הקשרי החיים המשמעותיים להם.
תהליך ההכשרה במסלול הגיל הרך מבוסס על גישה הרואה בהוראה עיסוק פרקטי-רפלקטיבי. על פי גישה זו מרכז ההכשרה היא העבודה המעשית ופיתוח היכולת של הסטודנטית להיות בדיאלוג עם עצמה, עם הסביבה החינוכית ועם הידע התיאורטי.
תהליך ההכשרה מכוון לטיפוח המחנך/ת בגיל הרך כדמות מעורבת, פעילה ומשפיעה על החברה כבר בשלבי ההכשרה. לכן, במהלך הלימודים נחשפות הסטודנטיות לגישות חינוכיות מתקדמות ולוקחות חלק בהובלת תהליכי שינוי בשדה החינוכי ברוח הגישות הללו.
במסלול מוצעים שני נתיבים:
בשני הנתיבים ההתמחות היא הוראה בגיל הרך, והמיקוד הוא בגילאי לידה עד שש.
תכנית הלימודים מתפרסת על ארבע שנים ומשלבת כבר מהשנה הראשונה עבודה מעשית. השנה הרביעית היא שנת סטאז'.
* התפתחות הילד - חינוך דיאלוגי
ההכשרה בנתיב זה מתבססת על תפיסת החינוך כדיאלוג. תפיסה זו רואה את הילד כסקרן, יוזם, בעל יכולת בחירה ותחומי עניין ואת המבוגר כיוצר סביבה מתאימה המכבדת את הילד ומאפשרת לו להתבטא וללמוד. חינוך זה שם דגש על פיתוח מערכת יחסים דיאלוגית בין המבוגרים לבין הילדים, בין הילדים לבין עצמם ובתוך הצוות החינוכי.
נתיב זה מקנה תעודת גננת ומאפשר הרחבה גם לתעודת הוראה לכיתות א'-ב', ללא הארכה של מספר שנות לימוד.
* התפתחות הילד - חינוך מיוחד
בתהליך ההכשרה בהתמחות זו הסטודנטיות נחשפות לקשת רחבה של ילדים עם צרכים מיוחדים מלידה עד שש: הפרעות על הרצף האוטיסטי, הפרעות שפתיות, תסמונות וקשיים פיזיולוגיים מוטוריים וחושיים וכן ילדים הנמצאים בקצה המנעד הנורמטיבי.
נתיב זה מקנה לסטודנט/ית תעודת גננת בחינוך הרגיל ותעודת גננת בחינוך המיוחד.
* השימוש בלשון נקבה משקף את הרוב הנשי הקיים במסלול, השתתפותם של גברים בתחום מבורכת וחשובה
ליטל ל. על תואר ראשון לימודי חינוך והוראה לגיל הרך סמינר הקיבוצים (12/07/2011)
סיים בשנת 2004
מדוע בחרתי במסלול זה
בחרתי במסלול זה מפאת אהבתי לילדים , אני מאמינה שללמד ילד בגיל הרך זה גורם לתחושת סיפוק ומאתגר מאוד.
האם המסלול עמד בציפיות
המסלול ענה על הציפיות.
מה רמת הלימודים
התואר היה מאוד מעניין אם כי קצת ארוך, לדעתי אפשר לקצרו במקום לעשות אותו ב-4 שנים ניתן לעשות אותו ב-3 שנים.
העצה הכי טובה למתעניינים במסלול
תלמד את התואר רק אם אתה באמת תעסוק בו! לצערי היו הרבה סטודנטים שלמדו ואח"כ לא עסקו בו. אם את/ה אוהב/ת ילדים ורואה את עצמך כמחנך דור של ילדים רכים שמתחילים את דרכם אז זהו התואר בשבילך!
עינב פ. על תואר ראשון לימודי חינוך והוראה לגיל הרך סמינר הקיבוצים (29/01/2018)
סטודנט שנה שניה
מדוע בחרתי במסלול זה
אני מרגישה שנושא החינוך מעניין אותי ומאחר ויש לי חיבור עם ילדים החלטתי להתמקצע בחוג לגיל הרך.
האם המסלול עמד בציפיות
בחרתי במסלול הדיאלוגי, שהוא מסלול מדהים. מעניקים לסטודנטים הרבה תמיכה ומקבלים הרבה כלים פרקטים להמשך.
מה רמת הלימודים
ברוב הקורסים אנחנו 18 בנות בלבד.
העצה הכי טובה למתעניינים במסלול
ללכת לחינוך לגיל הרך בנתיב הדיאלוגי. אומנם מציעים גם מסלול יצירתי אך יש קורסים בנושאים הנ"ל גם במסלול שלנו. ובנתיב הדיאלוגי מקבלים כלים שלא תקבלו בשום מקום אחר
דנה פ. על תואר ראשון לימודי חינוך והוראה לגיל הרך סמינר הקיבוצים (22/06/2011)
סטודנט שנה שניה
מדוע בחרתי במסלול זה
בחרתי ללמוד וללמד על חינוך כיוון שאינני מרוצה מהחינוך של היום ואני רואה המון מורים מיואשים ממקצועם ואני רוצה לתרום ולשנות! אני גם יודעת שהילדים ילמדו אותי המון!
האם המסלול עמד בציפיות
ענה כמעט בכל מובן המילה, אני מסכימה עם החומר הנלמד כמעט, רק מה שלא ידעתי זה בפרטי פרטים על החינוך הדיאלוגי...
מה רמת הלימודים
לא מושלם...הרבה סטודנטים לא רואים בקורסים כחובת הגעה
איילת ת. על תואר ראשון לימודי חינוך והוראה לגיל הרך סמינר הקיבוצים (22/06/2011)
סטודנט שנה רביעית
מדוע בחרתי במסלול זה
חינוך היה בראש מעיי ניי כבר מגיל מאוד צעיר. עסקתי בחינוך כבר מגיל 15 ואני ממשיכה עם זה עד היום. הלימודים היו המשך ישיר לכל מה שעשיתי עד אז.
האם המסלול עמד בציפיות
לא ידעתי כל כל למה לצפות, מעולם לא למדתי קודם במושד להשכלה גבוהה. בדיעבד אני יכולה לומר שהמסלול ענה בצורה כמעט מלאה על הצרכים. דברים בודדים שהיו חסרים זו הפרקטיקה בשטח עם כל הבירוקרטיה והאופן בו הדברים מתבצעים בפועל מבחינה מנהלית.
מה רמת הלימודים
כמות הסטודנטים מצומצמת ברוב המוחלט של השיעור, דבר התורם ליחס האישי ולאיכות ההוראה. שיעורי עזר קיימים לפי הצורך לכל מבקש בכל התחומים, זה כלל לא מובן מאליו. הרצון לעזור ולעשות הכל בכדי שתצליח מורגש ותורם להערכתי את המוסד וגם תורם לי באופן אישי בעיצוב דמותי
העצה הכי טובה למתעניינים במסלול
אם אתם רק רוצים תואר, זה לא המקום. אם חינוך הוא חלק בלתי נפרד מכם, אתם חולמים, נושמים ןחיים חינוך, זה המקום! נדרשת הרבה השתתפות מנטאלית במקצוע, הרבה סדנאות והשתתפות פעילה, אחרת זה לא עובד.
ג על תואר ראשון לימודי חינוך והוראה לגיל הרך סמינר הקיבוצים (21/06/2011)
סטודנט שנה רביעית
מדוע בחרתי במסלול זה
בלית ברירה. זאת משום שנכנסתי ללא פסיכומטרי, לכן צייוני לא התאימו למסלול החינוך המיוחד/יצירתי. בדיעבד, מרוצה מהבחירה.
האם המסלול עמד בציפיות
ענה בצורה כמעט מלאה, היו טענות רבות שהופנו לראש המסלול. הייתה הקשבה מצידה, רצון אמיתי לעזור ולשנות את מה שאפשר. קמה ועדה ייחודית שכללהאת ראש המסלול, מדריכות פדגוגיות וסטודנטיות/ם אשר פעלו יחד לשינוי. לצערי חלק מהשינויים לא חלו עליי, אך הדורות הבאים יהנו מהם.
מה רמת הלימודים
הסמינר מכין כראוי לעבודה בשטח, כמו כן הוא נותן כלים טובים וחושף לשיטות לימוד שונות ומגוונות.
העצה הכי טובה למתעניינים במסלול
לקחת קורסים נוספים בשנה א' וכך להפחית את העומס בנה ב'