ההוראה היא מקצוע מורכב הנראה לכאורה פשוט. ההוראה, מעצם מהותה, אינה מקצוע יישומי הנגזר מתיאוריות, אלא זהו סוג של ידע מעשי – דרכי פעולה, הנלמדות תוך התנסות ולמידה של הניסיון.
הוראה היא מקצוע התלוי בהקשר האנושי שבתוכו היא פועלת תוך התייחסות אל כלל המאפיינים הערכיים, החברתיים, התרבותיים..
ההוראה היא מקצוע מורכב הנראה לכאורה פשוט. ההוראה, מעצם מהותה, אינה מקצוע יישומי הנגזר מתיאוריות, אלא זהו סוג של ידע מעשי – דרכי פעולה, הנלמדות תוך התנסות ולמידה של הניסיון.
הוראה היא מקצוע התלוי בהקשר האנושי שבתוכו היא פועלת תוך התייחסות אל כלל המאפיינים הערכיים, החברתיים, התרבותיים והקוגניטיביים, המתווים את הוויית החיים הבית-ספרית.
ספרות העיון והחקר בהוראה ובהכשרת המורים נוגעת בשנים האחרונות, בהיבטים השונים ובשאלות הנובעות מהבנות אלו. הספרות העדכנית מעוגנת בהבנה האריסטוטלית של "חכמת המעשה" והתבונה המעשית, ויוצאת כנגד ההפרדה המסורתית בין הידע העיוני למעשי. ספרות זו מצביעה גם על מקומם המרכזי של המורים כמשפיעים על תהליכי הלמידה ונותנת פרשנויות חדשות לשאלות של עיצוב ובניית הזהות המקצועית של המורים.
בניגוד לתפישות קיימות של "תכניות חסינות מורים" נמצא במחקרים שונים, כי השפעתם של המורים על התהליך הלימודי היא המשתנה בעל הערך הגבוה במיוחד בהשוואה לשאר המשתנים המשפיעים על התהליך. עבודות אלו משרטטות שדה רחב, המדגיש את הצורך בעשייה ובלמידה בכיוונים, שיאפשרו הבנה מעמיקה יותר של מורכבות ההוראה. העבודות האלו מתוות אפשרויות חדשות לשדרוג פדגוגי דרך התפתחות והתמקצעות של המורים.
מטרות התכנית
· להמשיג את ניסיון ההוראה ולבנות תיאוריות פעולה אישיות: התכנית מזמנת הסתכלות רחבה ומעמיקה על מכלול ההתנסויות האישיות של המשתתפים במטרה להפוך התנסויות אלו לבסיס ידע המאפשר למידה משמעותית ולקיחת אחריות, אישית ושיתופית, על המשך ההתפתחות המקצועית.
· להעמיק את הידע המקצועי על הוראה ולמידה: התכנית מזמנת חשיפה והיכרות של שדה העיון והמחקר העדכני בתחומי ההוראה והלמידה, זאת בהקשר להיבטים התיאורטיים כמו גם להקשרים החברתיים-תרבותיים ופוליטיים המעצבים את התפישה והעשייה המקצועית.
· לדון בהיבטים של יצירת זהות מקצועית של מורים, תוך בניית קהילת לומדים מקצועית: התכנית מציעה מסלול של התחדשות ופתיחה של ערוצים חדשים בעשייה ובחקר, במסגרת השתתפות בקהילות למידה יוצרות ידע. מעגלי הלמידה שהתכנית מציעה מוציאים את המורה מבדידותו, ומזמנים חשיבה ודיון מחודשים ביחס למשמעותה של הזהות המקצועית של המורה.
· להכשיר קבוצה מובילה של מורים חוקרים בתחום ההוראה וההכשרה להוראה: התכנית העוסקת בחכמת המעשה ובידע הנלמד מתוך העשייה, מיועדת להכשיר אנשים אשר יעשירו את הידע המקצועי של קהילת העוסקים בתחום ויתרמו להעמקת ההבנה של המקצועיות בהוראה