התכנית לסוציולוגיה של החינוך מעניקה לתלמידיה הכשרה במסגרת תכנית משותפת לחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה והחוג למדיניות ומינהל בחינוך בבית-הספר לחינוך. התכנית מבוססת על תפיסה רב-תחומית המשלבת חקר סוציולוגי של השדה החינוכי וחקר ההיבטים החינוכיים של השדה החברתי. התואר המוענק לבוגרי התכנית משותף לשני..
התכנית לסוציולוגיה של החינוך מעניקה לתלמידיה הכשרה במסגרת תכנית משותפת לחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה והחוג למדיניות ומינהל בחינוך בבית-הספר לחינוך. התכנית מבוססת על תפיסה רב-תחומית המשלבת חקר סוציולוגי של השדה החינוכי וחקר ההיבטים החינוכיים של השדה החברתי. התואר המוענק לבוגרי התכנית משותף לשני החוגים, והוא מבטא את ההכרה בתרומה העיונית הייחודית של שילוב זה הן למחקר הסוציולוגי והן למחקר החינוכי. התכנית נמנית על המסגרות הרב-תחומיות הראשונות שהוקמו באוניברסיטת תל-אביב, ועל הספורות באוניברסיטה המעניקות תואר רב-תחומי. התכנית הינה גם ייחודית ויחידה בנוף האקדמי בישראל והיא מאגדת בתוכה סגל אקדמי עם התמחויות מגוונות, המעורה בעשייה בשדה.
מטרות התכנית:
1. להעמיק את ידיעות התלמידים בתאוריה ובמחקר בתחומי הדעת של הסוציולוגיה של החינוך, לפתח את יכולת הניתוח, החשיבה והמחקר בנושאים עיוניים ומחקריים;
2. להעניק הכשרה בסוציולוגיה של החינוך על מנת לענות על הביקוש לתפקידי ייעוץ סוציולוגי וניהול בארגוני חינוך ולתפקידי חוקרים במחקר בסיסי ושימושי בתחום.
תחומי העיסוק של הסגל האקדמי בתוכנית הם מגוונים ומקיפים את תחומי העיון והמחקר המרכזיים בסוציולוגיה של החינוך כיום. החוקרים מתמקדים הן ברמה המיקרו-חברתית והן ברמה המקרו-חברתית תוך שימוש במגוון רחב של שיטות מחקר כמותיות ואיכותיות.
ניתן להצביע על דוגמאות מתחומי המחקר בהם עוסקים חברי הסגל האקדמי כיום: הסוציולוגיה של ביה"ס; תהליכים ארגוניים בביה"ס; ביה"ס כמערכת חברתית חינוכית; מבנה השוויון בהזדמנויות חינוכיות; ריבוד וחינוך; היבטים חברתיים של תכניות לימודים; חיברות פוליטי וחינוך לדמוקרטיה; זיקות גומלין בין חינוך וקהילה; תהליכי ריבוד במוסדות להשכלה גבוהה בישראל; מדיניות חינוך; חינוך ושינוי חברתי; היסטוריה חברתית של ארגוני חינוך ומערכות בית-ספר; מחקר משווה בחינוך.
הסגל האקדמי של התכנית תורם ממומחיותו גם לעיצוב מדיניות החינוך בישראל באמצעות הכנת ניירות עמדה, ייעוץ אקדמי, ליווי מערכות חינוך והשתתפות בוועדות ציבוריות ומקצועיות ובצוותי מחקר והוצאה לאור בארץ ובחו"ל.
למסיימי התכנית מוענק התואר "מוסמך לסוציולוגיה של החינוך", מטעם שני החוגים - החוג למדיניות ומינהל בחינוך והחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה.
התכנית מנוהלת על ידי ועדה משותפת לשני החוגים. חברי הוועדה לשנה"ל תש"ע הם: ד"ר אורי כהן (ראש המגמה), פרופ' חנה איילון, פרופ' אברהם יוגב.