התכנית נועדה ליצור ולחזק תשתית אקדמית של מחקר סביבה בין-תחומי שיספק את הכוח האנושי והידע המדעי הנדרשים לקידום נושא הסביבה בישראל וחיזוק קשריה הבינלאומיים בנושא זה. מצוקות ואילוצים ייחודיים לישראל בתחומים שונים משליכים על ההתייחסות וההשקעה בתחום הסביבה בארץ. מצבה של ישראל בתחום זה רחוק..
התכנית נועדה ליצור ולחזק תשתית אקדמית של מחקר סביבה בין-תחומי שיספק את הכוח האנושי והידע המדעי הנדרשים לקידום נושא הסביבה בישראל וחיזוק קשריה הבינלאומיים בנושא זה. מצוקות ואילוצים ייחודיים לישראל בתחומים שונים משליכים על ההתייחסות וההשקעה בתחום הסביבה בארץ. מצבה של ישראל בתחום זה רחוק מלהשביע רצון ובמקרים קיצוניים המחיר שגבה מצב הסביבה היה גבוה ביותר (מקרה הקישון). מצב זה מטיל אחריות נוספת על האקדמיה ליצור תשתית מדעית שתאפשר ישום פתרונות הולמים לשמירה על הסביבה בישראל ושיקומה על בסיס פיתוח בר-קיימא. התכנית מסייעת למקם את ישראל בחזית המחקר הסביבתי ומאפשרת חלופי ידע עם אומות העולם.
תלמידי התכנית רוכשים הבנה של גורמים המניעים תהליכים סביבתיים בקנה מידה שונה (ממקומי ועד גלובלי), ונחשפים לטכנולוגיות וגישות סביבתיות ושיטות מחקר עדכניות. התוכנית מטמיעה ראייה כוללנית של הסביבה, ומבססת הבנה של מרכזיות האדם בהשפעה על מבנה ותפקוד הסביבה והשלכות הגומלין המתגלגלות בין האדם לסביבה. הידע, הבנת תהליכים סביבתיים והניסיון המחקרי, מקנים לתלמידים יכולת שיפוט בנושאי סביבה ומאפשרים את מעורבותם בקידום המחקר הסביבתי, טיפוח וקידום חינוך סביבתי, וגיבוש מדיניות סביבתית כבסיס לשימור הסביבה וקידום חברת האדם על עקרונות של פיתוח בר-קיימא
שי ק. על תואר שני לימודי סביבה אוניברסיטת תל אביב (10/07/2011)
סטודנט שנה שניה
מדוע בחרתי במסלול זה
רציתי תוכנית לימודים רב-תחומית שבה אוכל לעשות מחקר על מאבקים חברתיים מהפן התקשורתי (לא רציתי לעשות את זה בחוג לתקשורת או סוציולוגיה). אחרי תואר ראשון בהסטוריה כללית הייתי מעוניין בתוכנית לתואר שני שתשמע "סקסית" בשוק העבודה, ורלוונטית לדרישות השוק כיום. אני עובד בארגוני חברה אזרחית ועבדתי במקביל ככתב במקומונים, ורציתי לעשות מעבר מארגונים המתמקדים בחינוך (כי מיציתי את דרכי בתחום זה) לארגוני שינויי חברתי לתחום של דוברות. הנחתי שלימודי סביבה, עם תזה על סיקור תקשורתי של מאבק סביבתי יקל עלי למצוא עבודה בתחום. בנוסף, הובטחה מלגת שכר לימוד לכל הסטודנטים, כך שהבחירה בתוכנית לימודים שלא משלמים עבורה הייתה גורם מדרבן.
האם המסלול עמד בציפיות
אכן השגתי עבודה במה שרציתי - בתחילה בתור דובר החברה להגנת הטבע בתל אביב ולאחר מכן במרכז השל לחשיבה ומנהיגות סביבתית. אך מלגת שכר לימוד בית הספר העניק רק לשנת הלימודים הראשונה, ולא לשנייה. תוכנית הלימודים מעניינת אך בעייתית וברמה נמוכה מאוד. בין הספר אינו עומד בהבטחותיו לסטודנטים, אין מספיק מנחים, אין מגוון של קורסים (ורובם ברמה מאוד נמוכה). על אף שאין מלגת לימודים תוכנית הלימודים מאוד תובענית, ובלתי אפשרי לעבוד במשרה מלאה בזמן הלימודים.
מה רמת הלימודים
אין מתרגלים לקורסים, אין שיעורי עזר, רוב ההרצאות הן בתפוסה מלאה ויותר בשל שהקורסים הם פתוחים כקורסי העשרה לכלל האוניברסיטה