"למה בחרתי: אני עובד בבית ספר של אוטיסטים במסילות. אני מאוד מחובר לחינוך המיוחד ולכן החלטתי ללמוד את המקצוע.
הציפיות: יש הבדל גדול בין התאוריה למעשה. אולם אני מרוצה מהמסלול שבחרתי.
רמת לימודים: יש קורסים שהרמה בהם מאו טובה עניינית ויש קורסים מאוד נחותים או מאוד מוגזמים.
טיפ כללי: הטיפ הכי טוב, זה לבוא בראש פתוח, להכין את עצמך לעבודה קשה כי זה מסלול לא קל בכלל. אבל המחשבה של התרומה (נפשית) שהעבודה הזאת נותנת שווה הכל."
"למה בחרתי: כי אני אוהבת להתעסק בחינוך מיוחד.
הציפיות: המסלול התמחות הנוסף שעושים לא מצא חן בעיני.
רמת לימודים: יש קורסים שהם ממש קשים והסטודנטים לא משתתפים בשיעור בגלל זה.
טיפ כללי: תחשוב טוב לפני שאתה בוחר מקום ללמוד בו ותשאל כמה שיותר שאלות. עד השאלה הכי קטנה."
"למה בחרתי: עניין בתחום.
הציפיות: עד כה לא קיבלתי את הכלים המספקים לעבודה המעשית בשטח.
רמת לימודים: אין תירגולים, כי אין צורך בהם. כמות הסטודנטים לרוב נוחה ולא רבה. מאוד נעים ללמוד.
טיפ כללי: אני ממליצה מאוד על הסמינר למי שמתעניין בחינוך. זו מכללה מאוד משפחתית, נעימה, מרצים טובים, רמה גבוהה יחסית לאחרות."
"למה בחרתי: מאז ומתמיד ידעתי שתפקידי בחינוך בישראל, התנסתי בתחוםגם בצבא ועל כן נרשמתי למסלול חינוך לגיל הרך +חינוך מיוחד.
הציפיות: אני מאוד אוהבת את המסלול שלי, אני חושבת שחשוב מאוד ללמוד חינוך המיוחד, השיטות הנלמדות בחינוך מיוחד יכולות לסייע לתלמיד/ ילד בגן גם בעל קשיי למידה מעטים ויכולות למנוע עיכוב התפתחותי מאוחר יותר. שיטות אלו יש להתחיל כבר בגיל הרך. אני מאמינה שבתום ה5 שנות לימודים (כולל הסטאז') אני אמשיך ללימודי ניתוח התנהגות.
רמת לימודים: כמות הסטודנטים בהרצאות סבירה, ישנן מעט מאוד הרצאות הכוללות מספר גבוה מידי של סטודנטים.
טיפ כללי: ללמוד את המסלול אם הינם מוכנים נפשית לאוכלוסייה מסוג זו, אוכלוסית החינוך המיוחד עשירה במקרים רבים ולכל מקרה ומקרה יש להתייחס באופן אינווידואלי ולתת את הנשמה."
"למה בחרתי: רצון לעבוד בקרב ילדים צעירים בחינוך המיוחד
הציפיות: למרות שהקורסים ממצים ומקיפים עד כה, לעיתים יש תחושה שהמרצים לא מקצועיים מספיק, או שאינם מכוונים לתחום ההתמחות.
רמת לימודים: שוב -לא גורף. יש קורסים עם רמת מקצועיות גבוהה, אך יש קורסים שהרמה מתחת לכל ביקורת. בסטטיסטיקה למשל לא זכינו לשיעורי תרגול. לימודי הלשון היו אכזבה גם כן.
טיפ כללי: לבוא למקצוע עם הרבה אהבה ראש ולב פתוח, אחרת זה לא יעבוד."
"למה בחרתי: בחרתי את בחינוך כי שנים שאימי עובדת בחינוך, ובזכותה נפתח לי צוהר לעולם המספק אך הלא פשוט הזה... אני מאמינה בחינוך וחושבת שכל אחד מסוגל לשנות קצת בחלקת האלוהים שלו.
הציפיות: המקצועיות רבה אך לפעמים הקורסים חוזרים על עצמם
רמת לימודים: אין מתרגלים, אין שיעורי עזר, רמת סטודנטים בהרצאה לרוב סביר
טיפ כללי: שצריך באמת לאהוב את המקצוע, צריך כבוד סבלנות והרבה אהבה לאנשים."
"למה בחרתי: אני אוהבת מאוד ילדים ובמיוחד לעבוד עם אלו שצריכים עזרה ממני כמו אלו בחינוך המיוחד. אני רוצה מאוד את התחום הטיפולי שהתמקד בו לאחר התואר.
הציפיות: לדעתי ההתמקדות היא יותר על החינוך הרגיל ופחות בפרקטיקה וניראה לי שהשנה כבר היה אפשר לעשות יותר התמקדות במיוחד.
רמת לימודים: רוב הדברים בסדר
טיפ כללי: סבלנות והרבה להנות מהלימודים והחוויה של הביחד במסלול."
"למה בחרתי: עניין ואפשרות ללמוד בו
הציפיות: לא עוסקת בתחום כך שלא בדיוק
רמת לימודים: שילבתי חינוך מיוחד סוציולוגיה ואנתרופולוגיה באופן כללי היו קורסים מעניינים חלקם מיותרים לחלוטין והיו מבחינתי שעמום ולא תרמו לי
טיפ כללי: אם הם בסופו של דבר מעוניינים במסלול טיפולי לא לפנות לחינוך מיוחד עדיף יעוץ או מדעי ההתנהגות במכללה משם קל יותר להמשיך למסלול טיפולי לתואר שני"
"למה בחרתי: אני רוצה להיות מורה
הציפיות: אני שמחה שבחרתי בשני החוגים הללו, הם מעניינים מאוד.
רמת לימודים: בחינוך הייתי נותנת : 4 במדעי המדינה: 8
טיפ כללי: ללכת ללמוד באחת המכללות לחינוך שבהם התואר מקנה גם תעודת הוראה"
"למה בחרתי: בחרתי את המסלול מכיוון שיש בי רצון גדול לעבוד עם אוכלוסיית ילדים ונוער בסיכון, לעזור, לקדם ואף בעתיד לפתוח עסק המשלב עבודה עם בע"ח ואומנויות. יש לי ניסיון רב בתחום החינוך וההוראה ואני חושבת שאני יכולה לתרום רבות לנוער הזקוקים לתמיכה וטיפול.
הציפיות: אני מרגישה שבשנה הראשונה בלימודים למדתי קורסים מגוונים ומעניינים מאוד. קיבלתי הכנה לקראת שנה ב בה אעבוד גם בשטח עם נוער במצוקה. כמו כן אני לומדת קורסים בספרות ובשירה שהם מרתקים מאוד.
רמת לימודים: רמת הלימודים גבוהה ומגוונת. יש נוכחות מרובה של סטודנטים וישנם גם אורחים חיצוניים המעבירים הרצאות/סדנאות.
טיפ כללי: שזוהי עבודה לא קלה שדורשת הרבה חוזק נפשי, אך אם יש רצון אמיתי להשתלב בתחום אני חושבת שזהו תחום מאתגר ומתגמל ביותר."
"למה בחרתי: כל מיני דברים קטנים במהלך החיים שגרמו לי לחשוב שזה ייחודי ללמוד ולעסוק בזה.
הציפיות: בסופו של דבר אניא עוסקת בחינוך לקויי-שמיעה אבל כן נשארתי בתחום החינוך המיוחד.
כמו כן, במבט לאחור, אני לא ממליצהללמוד חינוך באוניברסיטה אלא במכללה.
רמת לימודים: על אף שהיו קורסים מעניינים ,איני חשה כי באמת למדתי משהו וקיבלתי כלים.
טיפ כללי: ללמוד במכללה/סמינר. הם נותנים הרבה יותר כלים מעשיים."
"למה בחרתי: בחינוך המיוחד בחרתי כי היה בנשמתי וידעתי תמיד שאעשה משהו בתחום החינוך. באמנות בחרתי לנפש, להשלים משהו מענין.
הציפיות: התכנית הרב תחומית באמנויות בזמנו הייתה עמוסה כמעט פי שתיים (79 שעות לתואר באמנות לעומת 56 בחינוך ושלושה סמינריונים לעומת אחד מחקרי וחשוב בחינוך) מהתואר אותו באמת רציתי בחינוך והפכה להיות מעמסה ביחוד לקראת הסוף כשבאמת רציתי בעיקר העשרה.
רמת לימודים: סך הכל מאוד מרוצה, המשכתי לתעודת הוראה בחינוך מיוחד ועוסקת כיום בתחום. פגשתי אנשים מדהימים - כולם נשארו בתחום ואוהבים את מה שעושים.
טיפ כללי: ללמוד רק מה שאוהבים!! ברוב המקרים גם כך צריך לעשות תואר שני או השלמות, ששלוש השנים של התואר הראשון תהיינה מענינות ומספקות - אחר כך אפשר להחליט במה לעבוד כשנגדל!!"
"למה בחרתי: בעבר היה לי נסיון בתחום הנוער בסיכון, נערים עם הפרעות התנהגות וכן ליקויי למידה ומצאתי לנכון להמשיך ולהתמחות בתחום.
הציפיות: מסלול שאינו מאורגן ומסודר, קורסים שחזרו כמה פעמים על עצמם.
לא ממש קיבלתי כלים מקצועיים לעבודה.
רמת לימודים: לא ענה כלל, בגלל חוסר הארגון וכן רמת הקורסים והמרצים במכללה. ( לא כולם)
טיפ כללי: חשוב מאוד לבדוק טוב טוב לקראת מה הולכים וכאשר מקבלים הבטחות חשוב לקבל כתב התחייבות חתום על כך."
"למה בחרתי: ייעוץ חינוכי מעניין אותי לעסוק ותיאטרון תמיד משך אותי
הציפיות: בתיאטרון לא ממש ידעתי למה לצפות אבל בחינוך ציפיתי ליותר עניין, קשר עם הסטודנטים והכוונה למקצוע
רמת לימודים: לא מספיקה
טיפ כללי: לתת לזה קצת זמן, הימים הראשון+שבועיים יהיו קשים אח"כ מתרגלים."
""
""
"למה בחרתי: בעקבות ההתנסות שלי בחינוך מיוחד בשירות הלאומי
הציפיות: יש קורסים יותר טובים ויש פחות...
רמת לימודים: יכולה להיות קצת יותר גבוהה... אני לא מרגישה שזה יותר קשה מהתיכון...
טיפ כללי: לאהוב באמת את המקצוע כי זו פשוט שליחות לעסוק בהוראה ובחינוך מיוחד בפרט. להיות שלם עם ההחלטה."
"למה בחרתי: אוהב את הסוגיה הזאת
הציפיות: יש ת׳קורסים הטובים ומלאים בחומר על העבודה שלנו עם הסוגיה הזאת ... וגם על המחלות שלהם עם פירוט על כל סוג למשל יש חינוך מיוחד ויש ליקויי למידה ..
רמת לימודים: היו מתרגלים טובים .. לא היה הרבה תרגולים לא לכל קורס .. כמות הסטודנטים טובה היה בכיתה שלי 13
טיפ כללי: ללמוד ולהתקדם בנושא הזה כי הסוגיה הזאת תמיד חייבת עזרה .."
"למה בחרתי: מסלול לימודים של ייעוץ חינוכי מאוד עניין אותי בהשוואה לשאר הקורסים המוצעים
הציפיות: מכיוון שהלימודים כוללים תואר בחינוך במסלול רב תחומי, לקראת תואר שני אצטרך לבצע המון השלמות, ולכן זה לא בהכרח ענה על כל ציפיותי
רמת לימודים: השיעורים ברורים, ברמה סבירה עד גבוהה, לעיתים כמות הסטודנטים בהרצאה גבוה מאוד, ולכן דבר זה יכול להקשות על הלימוד. המרצים מקנים שיעורים ותירוגלים בהתאם למצופה.
טיפ כללי: לאהוב את המקצוע, ולדעת שלא תואר שני אין עבודה במקצוע זה"
"למה בחרתי: כיוון שזה התחום שרציתי ללמוד,לאחר ששוחחתי עם אנשים שעבדו בחינוך המיוחד.
הציפיות: הלימודים היו מלווים בהרבה עבודה מעשית מעבר לתיאוריות והדבר סייע לי במהלך השנים הראשונות במקצוע..
רמת לימודים: התואר ענה על רוב הציפיות שלי
טיפ כללי: שיגיעו ליום פתוח וייסירו במכללה ידברו עם סטודנטים, מרצים ואנשים מהתחום כדי שיבינו בדיוק במה התחום עוסק"
""
החוג רואה את עצמו כמסגרת המיועדת להכין אנשי מקצוע בחינוך המיוחד לעבודה עם ילדים ומתבגרים בעלי צרכים מיוחדים הנמצאים במסגרות חינוכיות, טיפוליות או שיקומיות שונות. הכנה זו כוללת עיצוב אישיותם כמורים, ציודם במידע, כלים, ומיומנויות הנחוצים להם, וליווים בצעדיהם הראשונים של התמודדות עם אוכלוסיות..
בשנים האחרונות הפכה היועצת החינוכית לדמות מרכזית בבית הספר. מקצוע זה מאופיין בגישה הוליסטית - מערכתית בו נוטלת היועצת החינוכית חלק בהחלטות ההנהלה, ובמקביל מייעצת לתלמיד, להוריו ולצוות המורים והמחנכים. הלמידה האקטיבית והחווייתית מתקיימת בקבוצות קטנות הנותנות אפשרות לליבון מעמיק של שאלות, דילמות..