מבוא: בשנים האחרונות התפתח מאוד התחום של ייעוץ ארגוני עקב הדרישה להיעזר ביועץ לסיוע בתהליכי השינוי
וההתמודדות עם הסביבה החיצונית והפנימית של ארגונים, בנושאים כגון: אבחון והטמעה, למידה ארגונית,
אסטרטגיה ומבנה, תרבות ארגונית, ניהול ידע וביצועים, הנעה ותגמולים, ניהול חדשנות, פיתוח הדרכה, עבודת..
מבוא: בשנים האחרונות התפתח מאוד התחום של ייעוץ ארגוני עקב הדרישה להיעזר ביועץ לסיוע בתהליכי השינוי
וההתמודדות עם הסביבה החיצונית והפנימית של ארגונים, בנושאים כגון: אבחון והטמעה, למידה ארגונית,
אסטרטגיה ומבנה, תרבות ארגונית, ניהול ידע וביצועים, הנעה ותגמולים, ניהול חדשנות, פיתוח הדרכה, עבודת צוות, ייעוץ אישי, פיתוח מנהלים, ניהול תהליכי שינוי ועוד. הזהות המקצועית של היועץ הארגוני כוללת ראייה מערכתית ותהליכית ומחויבות אתית וחברתית.
מטרת הקורס: להקנות ידע תיאורטי ופיתוח מיומנויות אבחוניות-מחקריות והתערבותיות-יישומיות ברמה ארגונית, קבוצתית ובינאישית. מסגרת הקורס מבוססת על תפישה מערכתית של פעולת הייעוץ - מכניסת היועץ לארגון, דרך האבחון והיישום, וכלה ביציאה. בכל אחד משלבים אלה מעורבים תהליכים ומיומנויות של מחקר, הטמעה, הערכה, תיעוד והעברת ידע. תכנית הלימודים בנויה על מסגרת זו ומדגישה למידה אקטיבית והתנסותית של כלים ועולמות-תוכן רלבנטיים. יושם דגש על שילוב בין התיאוריה למחקר באמצעות הצגה ביקורתית ופרשנית של מקרי מחקר שונים המייצגים התנסות בדינמיקה של ארגונים ספציפיים.
קהל היעד: בעלי תואר שני, במקרים מיוחדים תישקל מועמדותם של בעלי תואר ראשון בעלי ניסיון ניהולי
בין הנושאים בקורס: מסגרת נושאי הלימוד לפי תחומים עיקריים, המשולבים זה בזה במהלך התכנית:
א. זהות מקצועית של היועץ. רקע תיאורטי ביחס לעולמות התוכן הארגוניים של מבנה, פונקציה, שינוי, למידה ותרבות – משולב במקרי לימוד ותרחישים של ייעוץ ארגוני. היכרות עם המערכת הארגונית, מעגל החיים של הארגון, מודלים ניהוליים רלבנטיים, ניהול משאבי אנוש. היכרות עם ההקשר הישראלי: דיני עבודה, ועדי עובדים ואיגודים מקצועיים.
ב. אבחון. הגדרות של פער ביצועים – בין המצוי לרצוי. כלים ושיטות למדידת פערים – איכותני וכמותני. כלי בקרת איכות סטטיסטית. קטגוריות לאבחון בעולמות תוכן ארגוניים. כללי המשוב והדיווח.
ג. שיטות התערבות – הטמעה ויישום. פיתוח מיומנויות קבוצתיות ובינאישיות. ניהול תהליכי שינוי, הפשרה וקיבוע. ניהול קונפליקטים וגישור. Coaching ככלי לפיתוח עובדים ומנהלים ולייעוץ אישי. הנחייה של צוותי שיפורים וקבוצות איכות לפי מתודולוגיה מובנית. ניהול ביצועים ושיטות הערכה ותגמול. עבודה עם סרגלי ביצועים לצורך הערכת אפקטיביות. הדרכה: פיתוח, הטמעה והערכה, ועוד.
מרכז אקדמי: פרופ' אביעד רז ראש המגמה לסוציולוגיה ארגונית ראש התוכנית למדעי ההתנהגות באב"ג
מרצים: ועדה מייעצת של מומחים מתחומי הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה, מינהל עסקים וחינוך. מרצים מהשורה הראשונה מאוניברסיטת בן-גוריון, המשלבים ידע אקדמי וניסיון מעשי. תכנית יישומית - פרקטיקום, סיורים מקצועיים, מפגשים עם יועצים ארגוניים ומנהלים בשילוב למידה התנסותית.
היקף: סה"כ 350 שעות- 300שעות לימוד אקדמיות, ו-50 שעות פרקטיקום – עבודה מעשית – בארגון
מקום הלימודים: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, קרית טוביהו (בית היאס).
(*) פתיחת הקורס מותנית במספר הנרשמים.
תעודה : תינתן לעומדים בדרישות הנוכחות ובחובות הקורס