ההתפתחות העצומה של המדע והטכנולוגיה במאה שעברה מעלה שאלות פילוסופיות, היסטוריות, וחברתיות נוקבות. רבות מהשאלות בהן עסקו פילוסופים והיסטוריונים במהלך הדורות – כיצד, אם בכלל, תיתכן ידיעה אובייקטיבית? על סמך מה נחשבת תיאוריה אחת טובה מחברתה? מהם הקונטקסטים החברתיים..
ההתפתחות העצומה של המדע והטכנולוגיה במאה שעברה מעלה שאלות פילוסופיות, היסטוריות, וחברתיות נוקבות. רבות מהשאלות בהן עסקו פילוסופים והיסטוריונים במהלך הדורות – כיצד, אם בכלל, תיתכן ידיעה אובייקטיבית? על סמך מה נחשבת תיאוריה אחת טובה מחברתה? מהם הקונטקסטים החברתיים והפוליטיים שבתוכם המדע פועל ופעל בעבר? מהו תפקידו החברתי של המדע? – ממשיכות להעסיק אותנו. אולם שאלות חדשות רבות תובעות מענה בדחיפות. בעולם שבו ביוטכנולוגים יוצרים מעשה-שגרה מינים חדשים, מה נותר ממושג ה"טבע"? האם עלינו להתיר להורים לשנות את המבנה הגנטי של צאצאיהם על פי העדפותיהם האישיות? האם צריכים חוקרים להימנע משיבוט בני-אדם? מהפיכת חיידקים ונגיפים לכלי-נשק? מהפרטה של מאגרי זרעים ויבולי מזון? מפיתוח טכנולוגיות הפוגעות בסביבה? האם התקשורת ה"וירטואלית" עם זרים, דרך מסך ומקלדת, יוצרת תחושה מספקת של חיים בקהילה או שמא היא רק מעצימה את תחושת הבדידות של המספר ההולך ורב של גולשים המבלים את רוב זמנם מול ריצוד המסוף?
המדע והטכנולוגיה שלובים בכל שאר מוסדות החברה. בתי ספר בוחנים ילדים "באופן מדעי", ממיינים אותם "באופן מדעי" ומקווים ללמדם יותר "באופן מדעי" בעזרת המחשב. בתי משפט מוצאים עצמם תלויים יותר ויותר בעדים מומחים מתחומי המדע השונים, המתחרים זה בזה על גילוי ה"אמת" שמאחרי הראיות השנויות במחלוקת. מנהיגים דתיים נאבקים להתאים את עצמם לממצאים האחרונים היוצאים ממעבדות המחקר, ממצאים שלעתים קרובות סותרים בבירור עקרונות דתיים מסורתיים. ממשלות מבקשות את עזרת מדענים בקביעת מדיניות, ובה-בשעה מנסות להתערב בעדיפויות המחקר של המדענים עצמם. אפילו האמנות מתעדת בלב-ולב את חשיבות הטכנולוגיה והמדע בחברתנו, החל מסרטים (התלויים כיום במחשבים כדי ליצור חזיונות שלעולם לא ניתן היה לייצרם אחרת) ועד למוסיקה אלקטרונית ומדע בדיוני.
התוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה מזמינה אתכם ליטול חלק בהרפתקה אינטלקטואלית בחזית הידע האקדמי. לימוד מדע בתכניתנו משלב הקפדה מדעית עם יצירתיות, מנקודת ראות המשלבת מקצועות רבים: היסטוריה, פילוסופיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, ביקורת הספרות, תורת הביקורת, ותחומים רבים נוספים. הסטודנטים שלנו רוכשים כלים הנחוצים להבנת הטכנולוגיה, המדע והרפואה מפרספקטיבה רחבה וביקורתית. הגישה שלנו מבטאת הערכה להישגי המדע בימינו ולהיסטוריה הענפה מהם צמחו, שהם עדות לגאונות האדם, יחד עם מודעות לדרכים הסבוכות, רבות-הפנים ולעתים המסוכנות, שבהן משפיעים זה על זה המדע, הטכנולוגיה והחברה.