הודיה ד. 19/06/2011
סטודנט תואר ראשון לימודי הפרעות בתקשורת אוניברסיטת אריאל
מסלול לימודים
מדוע בחרת את המסלול?
עבדתי שנתיים בתחום החינוך המיוחד וידעתי שאני רוצה להמשיך לעבוד עם האוכלוסייה וחיבתי לתחומי הטיפול והרפואה הביאה אותי למקצוע פרא-רפואי. בסופו של דבר החלטתי שהאוכלוסיה שהכי מושכת אותי היא הרצף האוטיסטי, כך שקלינאות תקשורת הוא המקצוע המתבקש.
האם היה קשה להתקבל למסלול? האם עשית מכינה?
לא, עניתי על שאלון ועברתי ראיון.
הציונים הנדרשים לרף הקבלה גבוהים, אבל עמדתי בהם ללא צורך בשיפור בגרויות או פסיכומטרי.
האם אתה מרגיש שהמסלול ענה על הציפיות שלך?
ענה בצורה חלקית
בארץ לימודי קלינאות תקשורת כוללים גם את הפן השפתי-תקשורתי וגם את הפן האודיולוגי (בדיקות שמיעה) (לעומת בארה"ב, למשל, שם בוחרים מראש תחום התמחות). בתור אחת שידעה מראש שהכיוון שלה הוא עבודה שפתית-תקשורתית, המעמסה שנוצרה מלימוד שני נושאים שאחד מהם לא ממש מעניין אותי דיי מבאסת.
על איזה קורס/מרצה היית ממליץ?
קורס נוירואנטומיה ונוירופיזיולוגיה וקורס מבוא לנוירולוגיה- מרתק ומכיל חומר שכל אחד צריך לדעת, לא משנה מה תחום העיסוק שלו. פסיכופתולוגיה, ההפרעה האוטיסטית וכל מה שקשור לפתולוגיות.
על איזה קורס/מרצה לא היית ממליץ?
פיזיקה ואקוסטיקה, כי אם הייתי מעוניינת לפתור משוואות לפרנסתי- הייתי הולכת ללמוד הנדסה כלשהי...
מה דעתך על רמת המרצים - (מקצועיות, יחס אישי, נגישות לסטודנטים)?
9
אחד היתרונות במחלקה כזו היא היחס האישי, המרצים מכירים את כל הסטודנטים, אפשר לנהל שיחה בגובה העיניים ורוב המרצים לא חרדים לשמור על דיסטנס מהסטודנטים. בנוסף, רוב המרצים הם אנשי שטח שגם עובדים בתחום שהם מלמדים ולא רק יושבים במעבדה/במשרד כל היום, ככה שהם יוד
מהי רמת הלימודים בחוג - (רמת מתרגלים, שעורי עזר, תרגולים, כמות סטודנטים בהרצאה וכו')?
8
כיתה של 40 סטודנטים באופן קבוע, המערכת קבועה מראש ולא ניתנת לשינוי אישי. ברוב הקורסים הרמה גבוהה והדרישה עולה עם כל סמסטר שעובר. בתור כיתה המורכבת כמעט ורק מבנות, רמת הלחץ וההיסטריה בכיתה גואה לעתים ואז הרמה יורדת באופן דרסטי, כיוון שהבנות גוררות את המר
מה חסר לך בתואר?
היכולת לבחור מסלול התמחות ספציפי יותר, במקום ללמוד קצת מהכל ובסוף לא לדעת אף נושא כמו שצריך...
נקודה אחת חזקה ונקודה אחת לשיפור
נקודה חזקה: המחלקה היחידה להפרעות בתקשורת בה יש קורס שלם על הרצף האוטיסטי והתמקדות בתחום התפתחות השפה והעבודה השפתית-תקשורתית.
נקודה לשיפור: למקד את הקורסים לתחומים הרלוונטיים יותר. לפעמים יש תחושה שמלמדים אותנו הרבה מסביב ופחות את מה שבאמת צריך.
לאילו עוד מוסדות ניסית להתקבל? האם יש מוסד שניסית ולא התקבלת אליו?
אוניברסיטת תל אביב לריפוי בעיסוק לא התקבלתי. אוניברסיטת בן-גוריון לפיזיותרפיה התקבלתי.
קמפוס
כיצד היית מגדיר את יחס המזכירות כלפי התלמידים?
9
אחלה, משאירים הודעה בתא קולי וחוזרים אליך אחרי שעה-שעתיים.
האם רמת המתקנים במוסד מספקת?
8
היום המצב הרבה יותר טוב משהיה כשהתחלתי את הלימודים. הקמפוס כל הזמן בבניה (מה שמפריע ללימודים, קודחים לנו בקיר של הכיתה) ומשתפר עם הזמן.
הקפיטריה יקרה מאוד יחסית למחירים באוניברסיטאות.
מה חסר או היית שמח שיהיה?
מגורים
היכן אתה גר?
אצל ההורים
בשנתיים הראשונות לתואר גרתי במעונות, אבל השנה למדתי רק יומיים בשבוע, אז היה מיותר להוציא כסף על המעונות (שהם יקרים מאוד יחסית למיקומם הגאוגרפי).
האם המקום בו אתה מתגורר מתאים לסטודנטים?
לא. התחבורה גרועה באופן כללי ועל אחת כמה וכמה לאריאל.
עבודה
האם אתה עובד בזמן התואר?
מאמצע שנה שעברה (שנה ב) התחלתי לעבוד פעמיים בשבוע כמטפלת של ילד עם עיכוב התפתחותי באופן פרטי, בבית המשפחה. עניין של 3 שעות בשבוע בלבד. בזמן התואר אין אפשרות לעבוד יותר מזה, אלא בסופי שבוע בלבד.
האם אפשרי לעבוד במהלך התואר? מאיזו שנה? האם המעסיק גמיש?
בשנה ג בלבד, אם שיבוץ ההתמחות יצא מאוזן, אפשר לשלב עבודה של כיום אחד בשבוע, או מעט משמרות. האפשרות העיקרית היא עבודה בסופי שבוע.
בשנים א ו-ב יש מערכת מלאה של 5 ימים בשבוע, 8 עד 17 (ולפעמים גם עד 20), כך שאין אפשרות לעבוד.
האם ישנה עבודה לסטודנטים באזור? מהן העבודות הנפוצות?
המחלקה מפעילה פרויקט פרח מיוחד לסטודנטים מהמחלקה. אפשר למצוא עבודות בעיקר אצל משפחות, כמו שיעורים פרטיים ובייביסיטרים.
לעתים יש גם אפשרות לעבוד כעוזרי מחקר במחלקות השונות.
חיי חברה ופנאי
כיצד מבלים באזור (פאבים, קולנוע, בתי קפה, ספורט)?
באריאל? לא מבלים.
יש בית קפה אחד (של רשת קפה קפה) שקרוב למעונות ויש את פאב הסטודנטים שנמצא במתחם של המעונות.
אלו המצוידים ברכב יכולים להגיע לאזורים רחוקים יותר ואז יש עוד פאב וכמה מסעדות, אבל בגדול- אין ממש מבחר.
האם הקשר בין הסטודנטים טוב?
באופן אישי לא יצא לי להתחבר לאוכלוסיה שלומדת באריאל ובין כה וכה את רוב הזמן אנחנו מעבירים ביחד עם כיתת הקלינאות.
ממשיכים הלאה
האם אתה רואה את עצמך ממשיך ללמוד כאן גם לתואר שני?
כרגע אין אפשרות לתואר שני בתחום במרכז האוניברסיטאי, אבל אם יפתח וזה יהיה תואר שההתמקדות שלו היא קלינית (ולא מחקרית)- יש סיכוי גדול שאמשיך, בעיקר כיוון שמדובר בהמשך לימודים תחת ראש המחלקה שלי, שהיא חזקה בתחום של הרצף האוטיסטי ולכן הדבר משרת את תחומי העניין שלי ושאיפותי להמשך.
האם ניסית להשתלב בתחום שלמדת? האם כבר השתלבת?
השתלבתי במוסדות שונים במסגרת ההתמחות, קיבלתי פידבקים מעולים והצעות להמשך עבודה לכשאסיים את התואר.
כאמור, אני עובדת באופן פרטי כמטפלת התנהגותית של ילד עם עיכוב התפתחותי, אך הוצעו לי גם משרות של עבודה פרטית כקלינאית תקשורת (כמו שיעורים פרטיים, רק בתחום השפתי) שלא התאימו ללו"ז שלי בנתיים.
הטיפ של הודיה ד.
לדעת למה נכנסים ושזו התשוקה שלך, אחרת זו סתם קריעה של שלוש וחצי שנים וחבל, זו עבודה קשה.