עירית נ. 08/07/2011
סטודנט תואר ראשון הכשרת מורים ליסודי ובחינוך המיוחד מכללת לוינסקי לחינוך
מסלול לימודים
מדוע בחרת את המסלול?
מעוניינת לעבוד עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, מכוונת לאוכלוסיה בוגרת אך אין לימודים מתאימים לכך במיוחד, אפשר לבחור בעבודה סוציאליות... אבל זה לא בשבילי. ואת הבחירה בחינוך הרגיל עשיתי למקרה חירום, מבחינה פרקטית הרי עיסוק עם אוכלוסיות בעלות צרכים מבוגרים לרוב מתרחשת במסגרות של עמותות.
האם היה קשה להתקבל למסלול? האם עשית מכינה?
לא היה קשה להתקבל.יש ראיון אישי שהוא תנאי לקבלה. אבל גם אותו לא מסובך בכלל לעבור.
האם אתה מרגיש שהמסלול ענה על הציפיות שלך?
ענה בצורה חלקית
בחרתי בתכנית שהמכללה הציגה בזמנו כ"תכנית משולבים" בראיון ובשיחה עם עובדת סוציאלית שאמורה לתת ייעוץ בהרשמה, התכנית הוצגה כאחת שרוצה להביא לשינוי חינוכי וחברתי אמיתי. שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות הלימוד הרגילות. בפועל אני לומדת קורסים סגרגטיביים- אלו הנוגעים בחינוך המיוחד ואלו בחינוך ה"רגיל". לא מדברים ומכשירים אותנו כמעט בכלל לעיסוק בשילוב של התלמידים בשטח ו"העיזים" שהשילוב מזמן. כיום לאחר שהעלנו טענות אלו בפני ראשי המכללה, הם בוחרים להדגיש שהתכנית היא דו חוגית, כך שכעת זה לגיטימי שלא ניתן מענה כמצופה מתכנית השילוב.
אם זאת ההכשרה להוראה בכיתות חינוך מיוחד והכשרה בתחום הדיסצפלינרי שבחרתי בחינוך ה"רגיל" עונים על ציפיותי.
על איזה קורס/מרצה היית ממליץ?
דר' בלה גביש, מרצה בקורסים לחינוך מיוחד. ומיכל שני גם כן בתחום החינוך המיוחד.
מה דעתך על רמת המרצים - (מקצועיות, יחס אישי, נגישות לסטודנטים)?
8
בגלל שלומדים בכיתות יחסית קטנות בסביבות ה40 סטודנטים בקורס פלוס/ מינוס. לרוב ישנה הרגשה מאד קרובה ונינוחה בין הסטודנטים למרצים וגם בגלל שאין במכללה מתרגלים, כך שהאדם מולו אתה מתקשר הוא יחיד.
מהי רמת הלימודים בחוג - (רמת מתרגלים, שעורי עזר, תרגולים, כמות סטודנטים בהרצאה וכו')?
5
אני מאמינה שהאנשים שמגיעים להרצות במכללה מובילים ובעלי ניסיון בתחומם, אבל אני לא מרגישה שלומדים משהו שמחדש לי. לרוב שה מאד כללי ואפשר להסתפק בקריאת הביבליוגרפיה בלבד ולא להגיע לשיעורים (אבל יש נוכחות חובה, בכל הקורסים) כך שאני לא מתרשמת מרמת הלימוד והאתגר
מה חסר לך בתואר?
עומק. והנחיה בתחום השילוב.
נקודה אחת חזקה ונקודה אחת לשיפור
נקודה חזקה: התנסות מעשית לאורך כל הלימודים כולל בשנה א'. הלמידה בשטח היא המשמעותית בתחום החינוך. צבירת נסיון משמעותית, ובמיוחד כדי להתנסות בתיאוריות עליהם קוראים.
נקודה לשיפור: כמעט כל הקורסים מעניקים נקודה אחת לתואר מלבד קורסים שנתיים שמעניקים 2 נקודות. או קורסי ההתנסות המעשית שמעניקים 4 נקודות. לעומת הניקוד המועט לכל קורס נדרת עבודה רחבה ומעמיקה, אני מציעה להעלות את הניקוד שווה הערך לכל קורס בהתאם לעבודות הנדרשות. כך התואר ייחשב למשהו שווה ערך בעולם האקדמיה ואולי זאת אחת הדרכים גם להפוך את המקצוע למוערך.
לאילו עוד מוסדות ניסית להתקבל? האם יש מוסד שניסית ולא התקבלת אליו?
לא ניסיתי
קמפוס
כיצד היית מגדיר את יחס המזכירות כלפי התלמידים?
9
בסדר, מקרים חריגים שנתקלים באטימות. סך הכל על הכיפאק.
האם רמת המתקנים במוסד מספקת?
7
אין מספיק שקעים חשמליים בכיתות, הקפיטריה יקרה מאד והיא מונופול במכללה. שירותי הדרכה חינוכיים ספריית מכלול לימודים ומרכז סל"ה פתוחים בשעות לא קוהרנטיות ללו"ז הלימודים. פתוחים בשעות שבהם מתקיימים קורסים בהם הנוכחות חובה. בשעות הבוקר לפני תחילת יום לימודים סגורים ואחרי יום הלימודים גם כן סגורים, כך שיש עומס מיותר בזמן ההפסקות (10 דקות בין שיעור לשיעור)
מה חסר או היית שמח שיהיה?
מגורים
היכן אתה גר?
דירה שכורה – שותפים
עם בן זוג
האם המקום בו אתה מתגורר מתאים לסטודנטים?
כן
עבודה
האם אתה עובד בזמן התואר?
בייביסיטר
האם אפשרי לעבוד במהלך התואר? מאיזו שנה? האם המעסיק גמיש?
אפשר לעבוד וזה מאד גמיש. לא המון כסף, אבל זה המחיר של הנוחות...
האם ישנה עבודה לסטודנטים באזור? מהן העבודות הנפוצות?
מלצרות
חיי חברה ופנאי
כיצד מבלים באזור (פאבים, קולנוע, בתי קפה, ספורט)?
פאבים, קולנוע בתי קפה, תאטרון, ספורט, ים... ועוד
האם הקשר בין הסטודנטים טוב?
הקשר טוב אבל בעיקר מתקיים בזמן הלימודים, בגלל שלרוב אלו יומיים וחצי בשבוע, לוקח הרבה זמן עד שנוצרים קשרים חברתיים מחוץ למכללה.
ממשיכים הלאה
האם אתה רואה את עצמך ממשיך ללמוד כאן גם לתואר שני?
במידה וארצה להמשיך לימודים בתחום אז כן. מהסיבה שבמכללות לחינוך אם רוצים הלמשיך תואר באוניברסיטה או במקום אחר בדרך כלל נדרשים לקורסי השלמות. במידה ואתה ממשיך ללמוד באותו המוסד לימוד המשך, אז אתה פטור מההשלמות וגם יש סיכוי שאלה יהיו חלק מהמרצים שכבר למדת איתם בעבר, במידה והיו קשרים טובים זה יתרון.
האם ניסית להשתלב בתחום שלמדת? האם כבר השתלבת?
לא, עוד לא ניסיתי להשתלב.
הטיפ של עירית נ.
ליצור קשרים עם סטודנטים משנים מעלייך, כדי להשיג חומרי לימוד. לאגודת הסטודנטים אין שום התארגנות בנושא. אין מבחנים לדוגמא, אין עבודות בספרייה, אין כלום. זה מגוחך שככה זה במכללה אבל, גם לפי מה שהבנתי אין מה לעשות עם זה, יש איזה התנגדות עקרונית של המכללה לדבר כזה. ככה יוצא שאין עם מה לתרגל לפני מבחנים או כתיבת עבודות.