"למה בחרתי: רציתי ללמוד לימודי תואר שני ע"מ להרחיב את הדעת בנושאים שלא מוכרים לי וכן להתקדם מבחינה אישית.
הציפיות: חלק מהקורסים לא עניינו אותי.
רמת לימודים: נראה לי שקשה להתקדם עם זה לדוקטורט.
טיפ כללי: לא לדחות שום מטלה כי אחרת זה מצטבר וקשה לעמוד בקצב."
"למה בחרתי: התעניינות רבה במקצוע ובנושא, וראיית חשיבותו לחברה הישראלית
הציפיות: טוב להעשרה ולא טוב לבחירת מקצוע או כיוון לחיים.
רמת לימודים: הנושא עצמו מעניין, אך השיעורים לא מפורטים דיים, ותוכנית הלימודים כללו שיעורים שלא היו קשורים לנושא או מרצים שאינם מתאימים.
טיפ כללי: לימדו אחד מן התארים הראשונים מקצוע בו תוכלו להשתלב ומקצוע זה יוכל לבוא כהעשרה אם יש לכם כסף מיותר"
"למה בחרתי: שדרגתי למחלקה ראשית של לימודי ישראל מתוך החטיבה צבא וביטחון משום שתואר רב תחומי (המורכב מכמה חטיבות) הינו כללי מדי.
הציפיות: זה לא המסלול המיוחל המקורי שרציתי ללכת בו, לכן נורא קשה לענות על השאלה. באונ' בן גוריון לא קיימת מחלקה של תקשורת! זה אומר שיש רק חטיבה וזה דווקא משהו שלא ביררתי מספיק עד שהיה מאוחר מדי והייתי כבר חייבת "להסתדר" בין החטיבות.
רמת לימודים: ישנם דברים יותר קלים וישנם דברים יותר קשים אבל אין משימה שאי אפשר להתגבר עליה.
טיפ כללי: כדאי לבדוק על המסלול ולהשות גם עם המוסדות האחרים לגבי אותו המסלול. כמו כן, הייתי ממליצה לברר או להתייעץ עם מישהו שנמצא/עשה את המסלול כדי לשמוע על הקורסים - עפ"י זה אפשר להבין פחות או יותר אם זה מה שרוצים או לא."
"למה בחרתי: לימודים מעניינים, מרצים מצוינים, אווירה נעימה וחבר'ה ברמה.
הציפיות: כאמור, המחלקה תפקדה מצוין, החבר'ה היו ברמה, הלימודים מעניינים והקורסים מאד מגוונים.
רמת לימודים: התואר היה מצוין, אני רק חושבת שניתן היה ליצרו קשרים עם מחלקות אחרות באוניברסיטה ומחוצה לה, להגדיל את מכסת המלגות ולדחוף קצת יורת את הסדטונדטים במקום לתת להם לדשדש לבד.
טיפ כללי: לשאוב את כל מה שנותנים ולנצל את השנים והידע של המרצים. פשוט לשאול ולחקור כמה שאפשר"
""
תחום זה מיועד לאלה אשר עיסוקם המקצועי קשור בלימודי ארץ ישראל, תולדותיה ותרבויותיה וכן לכל המעוניינים להעמיק את ידיעותיהם בלימוד היצירה התרבותית, הרב-לאומית והרב-גונית שבמרכזה ארץ ישראל. יתקבלו בעלי תואר ראשון באחד התחומים הקשורים בלימודי ארץ ישראל (גיאוגרפיה, היסטוריה, ארכיאולוגיה, לימודי ארץ ישראל,..
תלמידים יתקבלו על ידי ועדת הקבלה של התוכנית. יתקבלו רק בעלי תואר ראשון, אם ציון הממוצע לתואר הוא 80 ומעלה. תינתן עדיפות לבעלי תואר ראשון במדעי היהדות. תלמידים החסרים רקע במדעי היהדות עשויים להתקבל על תנאי של קבלת ממוצע של 80 בקורסי ההשלמה. * בלימודים יש לשלב מסלול נוסף.
בניסיון להבין את מהותה של ההוויה היהודית מול החוויה היצירתית ייחשפו הסטודנטים למגוון של קורסים העוסקים בחיבורים שבין האמנות הפלסטית והיהדות, המוסיקה, המבע הקולנועי, התיאטרון ומקצועות היהדות. הלימוד, העיון והצפייה ילוו בחוויה יצירתית במסגרת של סדנאות כגון סדנא בבית האמן בשיטת "מדרש במו..
תחום זה מיועד לעוסקים בחינוך חברתי/ערכי ובלתי-פורמלי המעוניינים להרחיב את ידיעותיהם הן בתחום והן במדעי היהדות ולמצוא דרכים לשלב את שני התחומים בעבודתם. ניתן ללמוד תחום זה כתחום משני בלבד. * בלימודים יש לשלב מסלול נוסף.
תחום זה מפגיש את הסטודנטים עם סוגיות מרכזיות בחינוך היהודי: זהות יהודית וישראלית, הוראת מקצועות היהדות, חינוך לערכים, פיתוח תוכניות לימודים במקצועות היהדות, הכשרת כוח אדם לחינוך היהודי, ועוד. ניתן ללמוד את התחום במבנה רחב (כתחום ראשי) או במבנה מצומצם (כתחום משני). כאשר תלמיד לומד חינוך יהודי כתחום..
מטרת הלימודים בתחום היא לחשוף את הסטודנטים למגוון פניה של החוויה היהודית מראשית המאה העשרים ועד ימינו ולאתגרים שחוויה זו העמידה ומוסיפה להעמיד בפני העולם היהודי. בתקופה זו התרחשו מספר אירועים שעיצבו מחדש את העולם היהודי: תהליכי משבר והתחדשות בקרב היהודים בעולם הישן (באירופה ובארצות האסלאם), השמדת..
תכנית הלימודים במכון מיועדת בעיקר לתלמידי תואר שני ותואר שלישי, אם כי לתלמידי התואר הראשון מוצעות שתי חטיבות לימודים העוסקות בתולדות השואה ויהדות התפוצות, ובתולדות הציונות ומדינת ישראל. תחומי הלימוד במכון הם רבים ומגוונים, ובהם תולדותיהן ובדמותן של הקהילות היהודיות בתפוצות, האנטישמיות, תולדות השואה,..
תחום זה יפגיש את הסטודנטים עם העולמות המגוונים שהתפתחו בקהילה היהודית הספרדית, בעולמם של מגורשי ספרד וכן בקהילות היהודיות בארצות האסלאם בימי הביניים ובעת החדשה. הלימודים בתחום זה יהיו בעלי אופי רב-תחומי - הם יתבססו על קורסי חובה שיאפשרו לסטודנטים להתוודע לחוויה ההיסטורית ולמעגל החיים היהודי בקהילות..
המחלקה ללשון העברית וללשונות שמיות מציעה קורסים בעברית, בשפות שמיות נוספות ובאשורולוגיה. לימודי העברית מכוונים להכשרת תלמידים בתחומי הבאים: לשון מקרא, לשון חכמים, לשון תקופת הביניים, מסורות העברית, עברית חדשה; פונולוגיה, מורפולוגיה, תחביר, סמנטיקה, פרגמטיקה, חקר השיח, לקסיקולוגיה, לקסיקוגרפיה,..
תכנית לימודים ייחודית בדגש על עובדי הוראה התורמת להעמקת הידע ומעניקה מגוון עשיר של כלי חשיבה עדכניים התכנית מיועדת לבעלי/ות תואר ראשון העומדים/ות בתנאי הקבלה הנדרשים במחלקות הבאות : היסטוריה של עם ישראל והמגמה ללימודי מדינת ישראל מחשבת ישראל ספרות עברית לשון עברית ..
תכנית ללימודי תואר שני משולב במדעי היהדות מזמנת לתלמידיה מפגש בין-תחומי עם מדעי היהדות על ענפיהם השונים: היסטוריה, תרבויות ולשונות, מקרא, מחשבת ישראל וארכיאולוגיה.
ספרות האגדה של חז"ל מבטאת עולם רעיוני עשיר ומשקפת ערכי יסוד בעולמם של החכמים. המפגש בין עולם רעיוני זה ובין העיון המעמיק במקרא מוצא את ביטויו בצורות המדרש. מטרת הלימוד בתחום זה לחשוף את התלמידים למגוון הצורות הספרותיות ולדרכי הלימוד והעיון הכלולים בספרות המדרש והאגדה של חז"ל, ולהקנות להם..
התוכנית לתואר שני במורשת ישראל מבוססת על המבנה החדש האינטרדיסציפלינרי המקובל כיום באוניברסיטאות. תוכנית הלימודים נועדה לפתח התמחויות שונות לתואר שני, ולפתוח לימודים רב-תחומיים במדעי הרוח - בכלל, ובמורשת ישראל - בפרט. תוכנית הלימודים עונה על הציפיות לתחומי לימודים בעלי ראיה הומניסטית רחבה..
מטרת התכנית היא העמקת הידע המחשבתי והיכולת היישומית בהוראת מחשבת ישראל והעמדת מורים שיוכלו להענות לאתגר של חינוך לאמונה בדורנו. השיח והפרשנות הם שני יסודות מרכזיים בהתהוות המחשבה היהודית לדורותיה. ספרות המחשבה נוצרה על ידי שיח, תוך פרשנות מתמדת ומתחדשת למקרא ולדברי חז"ל. התכנית תכשיר את..
מטרת הלימודים במחשבת ישראל, היא לפתח אצל התלמידים התמצאות ביצירות המופת של המחשבה היהודית לדורותיה, ולהקנות להם כלים ומיומנויות לניתוח מקורותיה. כמו כן, נועד תחום זה לשפר את יכולת התלמידים לדון בבעיות דתיות, קיומיות, ותרבותיות המעסיקות את המחשבה היהודית בימינו. במסגרת זו יושם דגש על הזיקה הקיימת..
:תיגולונורכ הקולח לע תססבתמ םידומילה תינכת . היגוסל ל"זח תורפסו ינש תיב תורפס ,ארקמה םיללכנ הב ,הקיתעה תעה- . דועו יולה הדוהי ,ם"במרה ומכ םיידוהי םיפוסוליפ תללוכה םייניבה ימי תפוקת- . תודיסחהו הלבקה- ,גיוצנזור ץרפ, הזוניפש ומכ םיגוה םיללכנ הב ,תינרדומה תידוהיה תוגהה- . םינויצ..
מטרת הלימודים היא להקנות לתלמידי החוג בסיס רחב בתולדות מחשבת ישראל. דרך הלימוד תשלב את הניתוח הפילולוגי, התיאור ההיסטורי והעיון הפילוסופי ותבליט את הבעיות המיוחדות למחשבה היהודית בתוך ההקשרים הרחבים של המחשבה הכללית לתקופותיה. לתלמידים המתכוונים לעסוק בהוראה על-יסודית, מקנה התכנית מטען ידיעות..
המחלקה למחשבת ישראל ע"ש גולדשטיין-גורן עוסקת בהגות ובתרבות היהודית של למעלה מ-2000 שנה, מתקופת בית שני וחז"ל (מדרש והלכה); דרך הפילוסופים הגדולים שלנו (כגון רב סעדיה גאון, ר' יהודה הלוי, והרמב"ם); כולל המסורת המיסטית היהודית (כמו ספר הזוהר, קבלת האר"י, וחסידות); עד לימינו אנו..
תחום זה מיועד להעצמת מורים ולהכשרת רכזי מקצוע ומנחים בתחום של מקצועות היהדות. הסטודנטים יבחרו תחום התמחות אחד מתוך מקצועות היהדות (מקרא, מדרש, תלמוד, מחשבת ישראל, תולדות עם ישראל וכו') וילמדו קורסים בחינוך שיכינו אותם לתפקידים של מנהיגות חינוכית, הן בבית ספרם, והן במערכת החינוך בכללותה. הקורסים..
מטרת הלימודים היא להרחיב ולהעמיק את ידיעותיו של התלמיד בדרכי חקר המקרא ולהקנות לו כלים להתמחות ולמחקר. במסלול זה כותב התלמיד עבודת מחקר (תיזה) בתחום התענינותו בהנחיית אחד ממורי החוג.בנוסף לאמור להלן על לימודי התואר השני בחוג למקרא, יש לעיין גם במידע הכללי על לימודים מתקדמים המופיע בחלקו הראשון של..
לימודי המקרא מכוונים להביא את התלמידים להבנת הצורות השונות של הספרות המקראית לפי הקשרן הספרותי וההיסטורי, לעודד פיתוח גישה ביקורתית וכן מסורתית אל הטקסט, ולבחון את תפקיד המקרא בלימודי היהדות ואת משמעותו כמשאב חינוכי. הסטודנטים ילמדו מגוון רחב של קורסים: תרגילי טקסט, קורסי חתך, קורסי נושא, וקורסים..
המשפחה והקהילה הם שני מבני יסוד חברתיים הממלאים תפקיד מרכזי ברמה האוניברסלית, בתרבות המערבית בכלל ובעולם היהודי בפרט. במסגרת לימודי התחום נבחן את מעמדו של הפרט אל מול מבנים אלה בפתחה של המאה ה-21, דור האינטרנט והגלובליזציה, עידן המעמיד את מושגי הזהות הקולקטיבית המוכרים לנו במבחן. התוכנית פותחת צוהר..
הלימודים בתחום לספרות עברית ויהודית במכון שכטר יתמקדו בעת החדשה. יושם דגש על האופן בו היצירה הספרותית העכשווית ניזונה ומתפרנסת משורשיה וממקורותיה הקדומים. הקורסים יינתנו על ידי מיטב המרצים וכן על ידי סופרים ומשוררים ידועי שם. * בלימודים יש לשלב מסלול נוסף.
מטרת הלימוד בתחום זה היא להפגיש את התלמידים עם תולדות עם ישראל מתוך גישה ביקורתית. קורס החובה במתודולוגיה והקניית כלי ניתוח, הכולל הדרכה ביבליוגרפית, מביא את התלמידים לרמה שבה יוכלו לנתח טקסטים ולהבחין בתמורות היסטוריות. מטרה נוספת היא להבחין בין השיטות השונות של חקר וכתיבת ההיסטוריה ולעמוד על..
המחלקה לתלמוד עוסקת במחקר התורה-שבעל-פה ובהוראתה, על היבטיה הפילולוגיים, הספרותיים, ההיסטוריים והמשפטיים. הספרות הנלמדת כוללת את ספרות התורה שבעל-פה לדורותיה, דהיינו: ספרות התנאים (משנה, תוספתא ומדרשי הלכה) והאמוראים (התלמוד הירושלמי והתלמוד הבבלי), ספרות האגדה והספרות הרבנית שנוצרה בדורות שלאחר..
לימודי המקרא מכוונים להביא את התלמידים להבנת הצורות השונות של הספרות המקראית לפי הקשרן הספרותי וההיסטורי, לעודד פיתוח גישה ביקורתית וכן מסורתית אל הטקסט, ולבחון את תפקיד המקרא בלימודי היהדות ואת משמעותו כמשאב חינוכי. הסטודנטים ילמדו מגוון רחב של קורסים: תרגילי טקסט, קורסי חתך, קורסי נושא, וקורסים..
דרך לימוד התלמוד היא דרך ביקורתית והיסטורית-פילולוגית בתחומי תולדות ההלכה והתפתחותה מראשיתה ועד לעריכת התלמוד; האמונות והדעות בתקופת המשנה והתלמוד וקשריהן עם ההשקפות הדתיות של המקרא ושל הספרות החיצונית וההלניסטית; התהוות התלמודים ותולדות נוסחם; תולדות הספרות הרבנית על כיווניה העיקריים. בלימודי..
לימודי התואר השני נועדו להרחיב ולהעמיק את שיטת הלימוד הקיימת במכללת הרצוג, אשר קנתה לה שם בקרב לומדי התנ"ך בארץ. גישה זו מבקשת להעמיק בלימוד התנ"ך מתוך יחס עמוק לקדושתו ולפרשנות חז"ל, יחד עם היכרות יסודית של כיווני מחקר וגישות חדשניות בחקר המקרא, תוך הקניית כלים להתמודדות עם גישות..
מטרת הלימודים לימודי התואר השני מקנים לתלמיד את הכלים הבסיסיים למחקר מדעי של המקרא. כמו כן, הלימודים במסלול המחקרי מכשירים את התלמיד להמשך הלימודים לקראת התואר השלישי.